Gå til hovedindhold

Der går en rum tid, før de ansatte i SAS ved, om de er købt eller solgt. En række muligheder for uddannelse kan bringe dem videre til ny beskæftigelse.

Terminal 2 i Københavns Lufthavn plejer at være fyldt med glade charter-turister. Nu ligger den øde hen.
Joachim Rode

Det var en sort dag i går, da SAS varslede fyringer af 1.700 fuldtidsansatte her i landet og 5.000 i hele Skandinavien. Varslingerne kom, som konsekvens af den voldsomme nedgang i flytrafikken siden corona-krisen ramte Danmark i midten af marts.

Hvad sker der nu for de mange lufthavnsarbejdere, som står over for at skulle miste jobbet?

Som reglerne er omkring massefyringer, skal virksomheden forhandle de nærmere vilkår med de respektive faglige organisationer. Piloterne i Dansk Pilotforening forhandler i dag, bagageportører i 3F står snart for tur.

Forhandlingerne forventes at tage omkring en måned og ender ud med, at firmaet udpeger de ansatte, som mister jobbet. Måske det også kan lykkes at forhandle omfanget at fyringer ned eller en særlig hjælp til dem, som mister jobbet. Det må tiden vise.

Når det kommer til, om man er købt eller solgt, kan den menige SAS-ansatte derfor ikke gøre så meget andet end at vente, mens tillidsfolkene starter op på forhandlinger. 

Oplagt med uddannelse

Hos 3F i Kastrup håber de til gengæld på, at nogle af de fyrede kan komme på uddannelse.

- Vi har en situation med lange opsigelsesvarsler på tre til seks måneder, siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup. 

Normalt bliver man ikke fritstillet, når man bliver opsagt i lufthavnen.

- Men det ville give god mening, når der alligevel ikke er noget at lave, at blive fritstillet til uddannelse, siger han.

Udfordringen med uddannelse i disse corona-tider har været, at erhvervsskolerne har været lukket ned for den praktiske undervisning. Men det er ved at ændre sig.

- Vi ser heldigvis, at erhvervsuddannelserne er ved at åbne op igen. Nu er det for eksempel muligt at tage stort kørekort. Vi håber på, at der bliver åbnet mere op i den næste fase her efter 10. maj, siger Henrik Bay-Clausen.

Håndværkere skal opdateres

Men hvad er det så for en form for uddannelse, som bagageportørerne kan få gavn af?

Henrik Bay-Clausen peger på to typer: 

- Den første er kurser, der gør, at man kan bevare sit job i lufthavnen, men i en forandret form, så vi kan fastholde gode fuldtidsjobs. Det kan godt være, at færre fly fører til andre måder at arbejde på.

Den anden type kurser handler om at skifte branche. For eksempel til byggebranchen, hvor der er ret stor aktivitet for tiden. 

- Der er en del med håndværkerbaggrund, som har arbejdet i mange år i lufthavnen. En faglært tømrer, som ikke har arbejdet som tømrer i 20 år, kan få en masse ud af et 12 ugers brush up-kursus.

Der er også en del, som er kommet videre i nyt job i medicinalindustrien: 

- Her har vi for tiden et seks ugers AMU-kursus. Måske vi kan pakke det sammen med kurser i lager og logistik. Vi skal finde på noget, som giver mening, siger Henrik Bay-Clausen.

Kan lette presset

Fordelen for SAS ved at sende de afskedigede på kursus kan også være, at firmaet sparer lønudgifter, da den godtgørelse, kursisterne får, bliver modregnet i lønnen. 

- Det kan lette presset på en i forvejen hårdt prøvet virksomhed (SAS, red.), siger Henrik Bay-Clausen.

Det er fra i dag muligt at modtage støtte til løndækning fra IKUF (Industriens Kompetenceudviklingsfond) ved fjernundervisning i forbindelse med op til fem ugers selvvalgt uddannelse, når man bliver fyret.