Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Hvis Vejdirektoratet skriver under med skandaleramte italienere, venter der problemer og usikkerhed i horisonten.

Allerede lang tid inden første spadestik er taget, har opførslen af den nye Storstrømsbro udviklet sig til en skandalesag.

Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på milliardbyggeriet. Hvis de vælger at skrive under på den endelige kontrakt med det italienske konsortium, der har vundet anlægsopgaven, står de med fem store problemer, som kan få stor betydning for de kommende års arbejde med at bygge broen.

Det er de tre italienske firmaer Condotte, Grandi Lavori Fincosit og Itinera, der er udpeget til at opføre Danmarks tredjestørste bro.

Italienerne blev ikke valgt, fordi deres projekt havde den højeste kvalitet, men fordi det var det billigste. 

Nu er et af firmaerne tæt på konkurs, mens en verserende kæmperetssag om korruption spøger i kulissen.

Fagbladet 3F giver dig her overblikket over de problemer, som Vejdirektoratet kommer til at kæmpe med, hvis de indgår kontrakt med det italienske konsortium.

1. To firmaer skal forsvare sig i korruptionssag

I Venedig i Italien har en kæmpe skandale om korruption og bestikkelse rullet i årevis. Hvis Vejdirektoratet havde undersøgt firmaerne i det italienske konsortium, der i 2015 bød ind på Storstrømsbroen, havde de fundet ud af, at to af dem er ramt af korruptionssagen.

Læs også: To italienske firmaer ramt af korruptionssag: Nu skal de bygge Danmarks tredjestørste bro

Ledende medarbejdere fra Condotte og Grandi Lavori Fincosit er blevet fældet i sagen og har fået millionbøder og betinget fængsel.

Men nu er den italienske anklagemyndighed også ude efter firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit, fordi de ifølge anklagerne ikke har ført tilstrækkelig kontrol med deres korrupte medarbejdere.

Det fik i december transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at udsætte underskriften på kontrakten med det italienske konsortium. Men sagen kører stadig i det italienske retsvæsen, og ingen ved, hvordan sagen ender for de italienske brobyggere. Næste retsmøde er 27. februar.

2. Storentreprenør er i økonomiske problemer

Efter Fagbladet 3F’s afsløringer om den italienske korruptionssag, blev Kammeradvokaten sat til at undersøge de italienske firmaer og hele udbudsprocessen omkring Storstrømsbroen. 

Undersøgelsen viser blandt andet, at entreprenørfirmaet Condotte er på randen af konkurs. Den italienske storentreprenør er så presset af gæld, at en rekonstruktion er sat i værk. Det er endnu uvist, om det vil lykkes at redde Condotte som firma. Det italienske konsortium har frist til i dag til at redegøre for Condottes tilstand og konsortiets samlede økonomiske kapacitet. 

Læs også: Italienske brobyggere: Vi har penge nok til at bygge Storstrømsbroen

3. Norsk byggeskandale spøger

Condottes pressede økonomi har allerede fået konsekvenser på et anlægsprojekt i Norge. Her stod landets hidtil største transportprojekt til 3,3 milliarder norske kroner stille i en periode i 2017, fordi Condotte ikke kunne betale sine regninger. Gælden løb op i 100 millioner kroner, og det fik underleverandørerne til at nedlægge arbejdet. Et byggefirma måtte dreje nøglen om efter mødet med den italienske hovedentreprenør.

Læs også: Konkurs efter møde med italiensk entreprenør: Vi kunne ikke betale løn til vores ansatte

Det kan koste store forsinkelser og knække nakken på danske underentreprenører, hvis Condotte eller et af de andre italienske firmaer ikke kan betale sine regninger på Storstrømsbro-byggeriet.

4. Italiensk topchef trukket ind i korruptionskompleks

Den italienske korruptionssag, som har ramt Condotte og Grandi Lavori Fincosit, er en giftig affære. Så giftig, at også Condottes øverste leder er blevet trukket ind i den. Fagbladet 3F kunne i sidste uge fortælle, at bestyrelsesformand Duccio Astaldi skal møde op til en høring i retten, fordi det italienske bagmandspoliti mener, at han har medvirket til skattesvig ved at skrive under på forfalskede regninger.

Storstrømsbroen: To af tre italienske brobyggere er ikke mafia-hvidlistet

Sagen viser, at de italienske myndigheder er fast besluttet på at komme til bunds i korruptionskomplekset i Venedig, og selv ikke topfigurer som Astaldi kan vide sig sikre.

5. Nødudgang i kontrakten 

Netop frygten for, at der skal dukke nye sager op, eller at de italienske firmaer skal blive dømt i korruptionskomplekset, har fået politikerne til at kræve en nødudgang i Vejdirektoratets kontrakt på Storstrømsbroen. I redegørelsen fra Kammeradvokaten er der flere oplæg til, hvad der skal kunne udløse en ophævelse af kontrakten.

Storstrømsbroen: Politikere kræver nødudgang i kontrakt

For eksempel hvis der dukker nye skandalesager op, som det italienske konsortium ikke har informeret den danske bygherre om. Vejdirektoratet er allerede under hårdt pres fra Transportministeriet og det magtfulde Transportudvalg, og de forventes at medtage flere af de såkaldte udelukkelsesklausuler. Hvis en ophævelse af kontrakten af den ene eller anden årsag skulle komme på tale, kan det koste alvorlige forsinkelser på Storstrømsbroen.   

Flere problemer i horisonten

Ud over de allerede kendte problemer for Storstrømsbroen kommer spørgsmålet om, hvem der kommer til at bygge broen. Italienske hovedentreprenører har på få år skabt sig et ry i Danmark som lønfuskere og sociale dumpere. På blandt andet metrobyggeriet i København og olieterminalen i Fredericia har italienske firmaer fået store millionbøder for systematisk underbetaling af udenlandske arbejdere. 

Læs også: Top 10: Italienske bagmænd har løndumpet for 70 millioner i Danmark

Så når først spaden er sat i jorden, og byggeriet af den nye Storstrømsbro er kommet i gang, vil fagforeninger, politikere og lokale organisationer holde nøje øje med arbejdsvilkårene for de byggearbejdere, der kommer til at opføre Danmarks tredjestørste bro.