Gå til hovedindhold
- Det værste er, at jeg ikke ved, hvem der stak mig, siger Helle Bønnerup Nielsen, der har ryddet op i sin vennekreds på Facebook.
FOTO: Thomas Arnbo

Helle Bønnerup Nielsen troede, at kun vennerne læste med, da hun ville dele sin vrede om fyringen af en kollega på Facebook. Næste dag sad chefen med en kopi af opslaget.

Et øjebliks vrede i et opslag på Facebook endte med, at Helle Bønnerup Nielsen røg til tjenstlig samtale. Den erfarne serviceassistent (55) fortæller, at hun havde brug for luft, og det fik hun i en privat opdatering på Facebook, som kun vennerne kunne se:

- Jeg var negativ over, at én af mine kolleger var blevet bortvist efter beskyldninger om tyveri af to pakker toiletpapir, fortæller Helle Bønnerup Nielsen, der arbejder i linneddepotet på Hillerød Hospital.

Hun er overbevist om, at det var en af de dengang nye tilsynsassistenter, der havde anklaget hendes kollega. Kollegaen endte efterfølgende med at blive pure frikendt, men da var Helle Bønnerup Nielsen allerede kommet i problemer.

“Så nemt slipper man af med kollegaer :-( […] Sgu nogen gode chefer vi har eller? Nå nej det er derfor vi har fået de nye tilsynsassistenter” skrev Helle Bønnerup Nielsen, som heller ikke lagde fingrene imellem, da hun skrev, hvad hun mente om tilsynsassistenterne:

“Hatten af for deres job det må smage af lort men det gør røvslikkeri altid” hamrede hun i tasterne.

Tjenstlig samtale

Dagen efter blev hun kaldt til tjenstlig samtale. Nogen havde sendt opslaget til lederen for tilsynsassistenterne, der mente, at Helle Bønnerup Nielsen var gået for vidt. Statusopdateringen blev kaldt for illoyal, selvom opslaget kun var henvendt til Helle Bønnerup Nielsens egne Facebook-venner.

Efterfølgende gik Helle Bønnerup Nielsen hjem og ryddede op i sine Facebook-venner.

- Det værste er, at jeg ikke ved, hvem der stak mig. Og lederen ville ikke sige, hvem der havde sagt det. Hvis det var meningen, at min kritik skulle være offentlig, havde jeg jo nok sendt den ud et andet sted, siger Helle Bønnerup Nielsen.

Hun beklagede til den tjenstlige samtale for det hårde sprog, men holder fast i sin ret til at ytre sig kritisk om ting, hun synes, er uretfærdige.

Løftet pegefinger

3F Frederiksborg har bakket Helle Bønnerup Nielsen op i, at hun har ytringsfrihed på Facebook, Og med afdelingens hjælp endte sagen med en løftet pegefinger i stedet for en advarsel.

Det var ikke Helle Bønnerup Nielsens egen chef, Preben Regel, som anfægtede opslaget på Facebook. Han var dog inde over sagen og siger i dag:

- Jeg synes, vi fik landet sagen fornuftigt med en løftet pegefinger til Helle Nielsen. Dengang havde vi heller ikke en egentlig Facebook-politik.

Hos Nordsjællands Hospital, som Hillerød Hospital er en del af, ønsker man ikke at kommentere sagen, da den betegnes som en personalesag. Kommunikationskonsulent Ida Wildt Jonassen henviser i stedet til Hospitalets Facebook-politik.