Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fragtskibet ARC Endurance kommer fra USA med kampvogne og militært isenkram for milliarder, men det er ikke noget, der ryster den rutinerede havnearbejder Brian Reichle og hans kollegaer.

ARC Endurance lagde til kaj i Esbjerg Havn tidligt onsdag og skal have kørt mere end 300 køretøjer og andet militært isenkram fra borde i løbet af dagen.
Magnus Terp/Forsvaret

Når det amerikanske fragtskib ARC Endurance onsdag lægger til kaj i Esbjerg Havn med mere end 300 kampvogne og panserkøretøjer, er det en kæmpe logistisk opgave med deltagelse af danske, amerikanske og britiske NATO-soldater.

Der er skruet helt op for sikkerheden, og Søværnet har tjekket havbunden for miner og andre trusler.

Men midt i al virakken er det et hold rutinerede havnebisser, som står for at losse det militære isenkram fra det kæmpemæssige skib, der er 264 meter langt og 32 meter bredt.

LÆS OGSÅ: Her bestemmer Losseklubben

Det fortæller Brian Reichle, der er formand for Losseklubben af 1944 på Esbjerg Havn.

- Det er alt sammen meget hemmeligt, men faktisk er det ikke meget anderledes, end det plejer. Vi er bare daglejere. Der ringer et firma og siger, at der er 300 køretøjer, som skal køres fra borde, og at de skal bruge så og så mange mand til opgaven, fortæller den 54-årige havnearbejder og 3F’er.

Brian Reichle.
Brian Reichle. FOTO: Privat.

De mange militærkøretøjer skal transporteres videre på lastbiler til Polen, som er vært for en stor NATO-øvelse.

Største skib nogensinde

Det er et hold på omkring 16 havnearbejdere, der skal tage imod lasten på ARC Endurance.

På grund af sin strategiske placering mod vest har havnen i Esbjerg siden NATO’s etablering i 1949 været udpeget som NATO-havn.

ARC Endurance er imidlertid det største skib, som nogensinde har lagt til i Esbjerg Havn, og der er særlige forholdsregler, når der arbejdes med militært udstyr, fortæller Brian Reichle.

Det kæmpemæssige fragtskib ARC Endurance kommer blandt med kampvogne og andre pansrede køretøjer, der skal bruges til en NATO-øvelse i Polen.
Det kæmpemæssige fragtskib ARC Endurance kommer blandt med kampvogne og andre pansrede køretøjer, der skal bruges til en NATO-øvelse i Polen. FOTO: Staff Sgt. Micah VanDyke/24th Press Camp Headquarters

Kører militærkøretøjer fra borde

- Normalt er det kun os, der har retten til at køre køretøjerne fra borde, men når det er særligt avancerede militære køretøjer, så er der nogle specialuddannede militærfolk til at køre dem. Det er dog stadig os, der kører de fleste af de pansrede mandskabsvogne og andre køretøjer, og sådan bliver det formentlig også i dag, siger han.

Da havnearbejderne på Esbjerg Havn tidligere på året tog imod et NATO-skib med militært materiel, tog det ifølge Brian Reichle omkring to og en halv time at køre 100 militærkøretøjer fra borde.

Brian Reichle har arbejdet på havnen i Esbjerg siden 1990 og har i de seneste fire år været formand for Losseklubben af 1944, som hører under 3F.

Onsdag blev han genvalgt som formand i klubben.