Gå til hovedindhold

Lige nu foregår der forhandlinger i EU om en vejpakke, der skal bekæmpe social dumping på europæiske landeveje. Men transportminister Ole Birk Olesen (LA) er fåmælt om forhandlingernes gang.

Ole Birk Olesen (LA) har drøftet sagen om slumlejren i Padborg med sine ministerkolleger i "Vejalliancen" i Bruxelles.
Henning Bagger/Scanpix

Midt i Fagbladet 3F’s afsløringer af, at filippinske chauffører kan køre på europæiske landeveje til 15-20 kroner i timen, foregår der forhandlinger i EU om en såkaldt vejpakke.

EU’s vejpakke skal sætte nye regler op for, hvordan man kan forhindre social dumping og piratkørsel blandt chauffører i Europa.

Et af de forslag, som er på bordet i forhandlingerne, er, at chauffører skal aflønnes efter lønforholdene i det land, chaufførerne læsser gods af i. Et andet forslag vil medføre, at udenlandske chauffører skal have dansk løn, når de kører indenrigs.

Kæmper for de danske prioriteter

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er den danske repræsentant i forhandlingerne, og Fagbladet 3F har over flere dage forsøgt at få et interview med transportministeren.

Men transportminister Ole Birk Olesen har indtil videre kun sendt overordnede, skriftlige kommentarer på mail til Fagbladet 3F.

- […] I forhandlingerne om Vejpakken vil jeg fortsætte med at kæmpe for de danske prioriteter […], så vi kan få skabt et fair og velfungerende indre marked for vejtransport, skriver ministeren blandt andet.

På spørgsmålet om, hvorvidt en ny vejpakke reelt kan rette op på udfordringen med ”filippiner-finten”, eller om der skal mere til, skriver ministeren, at han har nævnt sagen om slumlejren i Padborg over for sine ministerkolleger i Bruxelles i mandags. Her holdt han møde i den såkaldte Vejalliance, som består af ni europæiske transportministre, der helt tilbage i 2013 gik sammen om at bekæmpe social dumping og piratkørsel på Europas veje:

- [Ministrene] var enige med mig i, at sagen viser, at der er behov for ændrede regler på EU-plan, så landene får bedre mulighed for at kontrollere og bekæmpe virksomheder, der misbruger reglerne, skriver Ole Birk Olesen.

Et mudret billede

På mødet mandag blev de ni ministre i Vejalliancen enige om at udsende en fælles erklæring med en række opfordringer i forbindelse med forhandlingerne om vejpakken.

Herhjemme fik partiernes transportordførere tirsdag en status over forhandlingerne fra Ole Birk Olesen. Men på den baggrund er Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, dog ikke helt betrygget.

- Billedet er lidt mudret. Men som jeg ser det, forhindrer det, der lige nu ligger på EU-bordet, desværre ikke, at chauffører fra 3. lande kan køre ufortrødent videre på de europæiske landeveje. Det vil sige, at filippiner-finten kan fortsætte. Det kan godt gøre mig nervøs, og jeg håber, at transportministeren står fast i forhandlingerne, som Folketinget pålagde ham i sidste uge, siger Henning Hyllested.

I sidste uge bakkede et samlet Folketing op om en erklæring, som regeringen er forpligtet til at leve op til, når den forhandler i EU. Den pålægger regeringen ”at lægge afgørende vægt på danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med tredjelandskørsel til, samt cabotage- og kombitransporter i Danmark.”

Det kræver et kompromis

Der er rådsmøde mellem alle EU’s transportministre 3. december. Men om der kan slås søm i en tilfredsstillende aftale om en ny vejpakke, er ifølge Ole Birk Olesen usikkert:

- Medlemslandene er meget splittede om forslagene i vejpakken, og derfor tør jeg ikke spå om, hvorvidt det lykkes at opnå enighed om forslagene i indeværende år. Jeg håber selvfølgelig, at det lykkes at få en aftale på plads, men det kræver, at vi får et kompromis, der sikrer klare og balancerede regler, der kan håndhæves, skriver ministeren til Fagbladet 3F.