Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

SAS-piloterne får genansat 450 piloter, og alle piloterne skal arbejde på lige vilkår og løn. 3F Kastrup håber, at de vilkår også kan komme til at gælde bagagearbejderne, der får forskellig løn for samme arbejde efter coronaen.

Næstformand i 3F Kastrup,Jane Norman Larsen, er glad for, at der er landet en aftale, men spørgsmålet er, hvad prisen har været?
Annika Byrde/NTB/Ritzau Scanpix

Piloternes 15-dage lange strejke sluttede ved 3-tiden natten til tirsdag med en ny overenskomstaftale, og det vækker tilfredshed hos 3F Kastrup.

- Det er godt, at de to parter har fundet hinanden, og vi glæder os til at se hele aftalen, siger næstformand i 3F Kastrup, Jane Norman Larsen.

Hun er især glad for, at der er landet en aftale, hvor SAS har imødekommet, at alle piloter skal ansættes på lige vilkår og løn.

Hun håber, at lige løn for lige arbejde kan smitte af på bagagearbejderne i de kommende forhandlinger med SAS om SAS Ground Handling, hvor medarbejderne efter coronaen har to forskellige lønninger for det samme arbejde, fordi de fyrede blev genansat på ringere vilkår, end de bagagearbejdere, der beholdt jobbet.

Opsagte piloter ind i samme overenskomst

Samme problemstilling ramte piloterne og var hovedårsag til pilotkonflikten, hvor kimen blev sået under corona-pandemien. Her opsagde SAS cirka halvdelen af deres piloter, men gav et løfte om genansættelse, når der igen blev brug for dem.

Det løfte blev brudt, mener Dansk Pilotforening, da SAS oprettede to nye datterselskaber SAS Link og SAS Connect, hvor de ansatte nye piloter på andre overenskomster end den allerede aftalte.

Som en del af den nye aftale forpligter SAS sig til at genansætte de 450 piloter, der blev fyret under pandemien.

- En af de store knaster under forhandlingerne har været genansættelse af de piloter, der blev opsagt under corona, og ikke mindst, at de blev ansat på den overenskomst, som de forlod, og ikke på den mindre gunstige overenskomst FPU, Flyvebranchens Personale Union, har tegnet med datterselskaberne, siger hun og fortsætter:
- Jeg er meget positiv over for den del af aftalen, og at SAS har imødekommet, at alle piloter skal ansættes på lige vilkår og løn, understreger hun.      

To slags løn for ens arbejde

Ansættelse på forskellig løn for samme arbejde er nemlig i høj grad også noget, 3F Kastrups medlemmer har mødt i kølvandet på corona-krisen.

- Det er desværre også noget, der har været mange forhandlinger om i SAS Ground Handling i de afdelinger, der håndterer bagage og Cargo samt i SAS´ tekniske afdeling, siger hun.

 Efter coronaen kom der nemlig to sæt lønninger for det samme arbejde.

- Det ramte fyrede medarbejdere under corona, der blev genansat og alle nyansatte medarbejdere. Her valgte virksomheden egenhændigt at indføre et nyt sæt lønninger for kommende ansatte i virksomheden, der betyder, at deres slutløn ligger cirka ti procent under deres “gamle” kollegaer. Det skaber et A-hold og et B-hold, som giver nogle forståelige frustrationer, skaber utryghed og påvirker det psykiske arbejdsmiljø, siger hun.

- Jeg er meget positiv over SAS´ tilgang til aftaler på lige vilkår. Det skal selvfølgelig også gælde lønninger. Jeg ser lyst på fremtiden, og jeg ser frem til de kommende forhandlinger i SAS og SAS Groundhandling, siger hun.