Gå til hovedindhold
Elbusser er fremtiden, fastslår regeringen i deres nye klimaplan.
Arkiv / Liselotte Sabroe / billedbureauet Ritzau Scanpix

I 2030 må hverken taxaer eller busser forurene. Sådan lyder en af ambitionerne i regeringens seneste klimaplan. Men hvis den målsætning skal lykkes, må der flere penge på bordet, mener trafikselskaber.

Regeringen har med sin seneste klimaplan lagt en grøn rute for fremtidens kollektive trafik. Men den rute er svær at få busoperatørerne og trafikselskaberne til at køre med på.

Så skal regeringen i hvert fald kigge lidt nærmere på finansieringen af projektet, lyder det fra Nikolaj Wendelboe, der er administrerende direktør i Arriva.

- Vi bakker klart op om regeringens ambitioner om grøn omstilling, men det kræver finansiering og midler til kommunerne, som er trafikindkøbere. For ellers lykkes projektet simpelthen ikke, fortæller han.

Den udmelding bakker trafikselskabet Sydtrafik også op om.

- Regeringen bliver nødt til at tage højde for udgifterne ved sådan en omstilling. Vi ved, at elbusser er dyrere end diesel– og benzindrevne busser. Så kommunerne bliver tvunget til at betale mere, når de skal lave et udbud af busdriften, fortæller Lars Berg, direktør for Sydtrafik.

Hos Sydtrafik har de regnet sig frem til, at en elbus vil koste mellem 12-13 procent mere end de almindelige busser, der kører på benzin og diesel.

Derudover frygter Lars Berg også, at teknologien ikke er langt nok fremme til at kunne bære så stor en opgave. 

- Vi ved ikke, hvordan det ser ud til den tid. Men på nuværende tidspunkt frygter jeg, at teknologien ikke ville kunne holde til at køre regionale ruter. De batterier, man kan få til busserne lige nu, er ikke gode nok til, at man kan køre regionale ruter, siger han.

Usikker på billetpriser

Også ude i regionerne kan man se, at regeringens klimaambitioner kan blive en dyr affære, hvis den får et politisk flertal bag sig.

Derfor kan Region Syddanmark heller ikke afvise, at den grønne omstilling af den kollektive trafik vil resultere i højere billetpriser.

- Det vil blive dyrere, hvis vi skulle skifte til el-busser eller busser på andre drivmidler. Men mange af de her investeringer ligger langt ude i fremtiden, så det er svært at spekulere i økonomien og udgifterne ved sådan en omstilling lige nu, fortæller Erik Ørskov, seniorkonsulent for Region Syddanmark.

Heller ikke Tranport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen (LA) kan afvise, at regeringens grønne ambition for landets busser vil resultere i dyrere busbilletter.

Regeringen mener, at der er brug for en grøn omstilling af transportsektoren, som også omfatter busserne, og det vil vi drøfte med kommunerne og regionerne. I drøftelserne vil finansieringen af den grønne omstilling af busserne også indgå, fortæller Ole Birk Olesen i et mailsvar til Fagbladet 3F.

Ekspert: Elbusser er billigere i længden

PostDoc i instituttet for Mennesker og Teknologi ved Roskilde Universitet, Hannah Villadsen, har selv forsket i klimainterventioner inden for transportsektoren.

Hun kan delvist godt forstå trafikselskabernes bekymring over for regeringens klimaplan.

- For busoperatørerne er der en risiko forbundet med at skulle skifte til helt nye busser og teknologi. Så jeg kan godt forstå, at de er skeptiske over for at skulle stole på en teknologi, som hele tiden skifter form, fortæller Hannah Villadsen.

Alligevel køber hun ikke trafikselskabernes kritik i forhold til de økonomiske udgifter, der opstår ved et skifte til klimavenlige elbusser.

- Det kan godt være, at en elbus er dyr at købe ind. Men fordi el er billigere at køre på, så bliver selve driften af elbusserne i længden et billigere alternativ til de busser, der kører på benzin eller diesel, siger Hannah Villadsen.