Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Flakkebjerg Efterskole slår sig op på mangfoldighed. Men næsten alle eleverne kommer fra veluddannede familier. Rektor kalder tallene for 'en øjenåbner'.

På Flakkebjerg Efterskole kommer ni ud af ti elever fra fra hjem, hvor forældre har en videregående uddannelse. Her er eleverne til Samling i "Yggdrasil", skolens fællesrum.
Arkiv/Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix

Egentlig rådede Flakkebjerg Efterskole ved Slagelse over en masse værksteder. De stammede fra dengang bygningen husede en opdragelsesanstalt. Her kunne “forsømte og vildledte drenge” få en chance for en ordentlig opvækst.

Men i 2000’erne blev værkstederne revet ned. Efterskolen lavede nye, store klasselokaler, hvor børnene kunne arbejde “kreativt” og med “innovation”. 

Det fortæller rektor på Flakkebjerg Efterskole, Jan Coermann.

Han står i spidsen for en efterskole, som i dag slår sig op på at være ‘mangfoldig’. Men som langt fra tager imod forsømte og vildledte drengebørn i samme omfang som tidligere.

Lidt halv-akademisk

Således viser de seneste tal fra Børne og Undervisningsministeriets Uddannelsesstatistik, at Flakkebjerg Efterskole i skoleåret 2020/2021 havde 174 elever. Af dem havde 161 forældre med en videregående uddannelse. Det svarer til 93 procent.

Når Jan Coermann bliver spurgt, hvorfor efterskolen har så mange unge børn fra veluddannede hjem, svarer han, at det nok skyldes, at deres “undervisningstilbud er lidt halv-akademisk”.

- Vi arbejder meget projektorienteret med problemformuleringer, som eleverne selv skal udarbejde. Det taler nok til en bestemt gruppe i befolkningen, siger han.

Med ni ud af ti elever på efterskolen, hvor forældre har en videregående uddannelse, ligger Flakkebjerg Efterskole i toppen af toppen blandt efterskolerne. For efterskolerne på landsplan er det syv ud af ti, som kommer fra den type af hjem. Og i folkeskolernes 9. og 10. klasse er det halvdelen af børnene, hvor forældrene har en videregående uddannelse. 

Jan Coermann er tydeligt overrasket, da han præsenteres for tallene.

- For mig er det en øjenåbner. Jeg tør ikke sige, hvad vi kommer til at gøre ved det her, og jeg skal også bruge lidt mere tid, før jeg kan gennemskue, om det er et problem for os. Men jeg vil tage det op med min bestyrelse, og vi vil helt sikkert diskutere, om det er noget, vi skal prøve at ændre, siger han.

Værkstederne genopstår

Overraskelsen skyldes blandt andet, at skolen fokuserer meget på mangfoldighed. Særligt når det kommer til elevernes køn, seksualitet og etnicitet. Men også hvor eleverne kommer fra i landet.

- Men vi har nok et blindt øje, når det kommer til forældrenes uddannelsesbaggrund, siger Jan Coermann.

Han siger også – uanset tallene fra Undervisningsministeriet –  at skolen i fremtiden skal i gang med at indrette flere værksteder. 

- Både fordi det kan tiltrække børn af faglærte og ufaglærte. Men i ligeså høj grad, fordi vi gerne vil give akademikerbørn erfaringer med håndens arbejde, siger Jan Coermann.