Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det kan koste op til to millioner kroner om dagen i dagsbøder for italienske entreprenører, at Odense Supersygehus er ramt af nye forsinkelser. Italienske byggegiganter er i forvejen ramt af flere skandaler på andre offentlige byggerier herhjemme.

Det koster ti milliarder kroner at bygge supersygehuset i Odense. Men efter en tredje forsinkelse på yderligere et halvt år har Region Syddanmark fået nok og lover nu dagsbøder på op til to millioner kroner til de italienske entreprenører.
Nyt OUH

Nye forsinkelser på byggeriet af supersygehuset i Odense – kendt som Nyt OUH – ser nu ud til at koste de italienske byggegiganter Cmb og Itinera store daglige millionbeløb.

Det sker, efter Region Syddanmark er på trapperne med et varsel om dagsbøder mod den italienske entreprenør, der bygger Nyt OUH.

Det skriver Fyens Stiftstidende.

Bøderne kan løbe op i to millioner kroner om dagen, og varslet kommer, fordi italienerne melder om store vanskeligheder med mangel på hænder og materialer, at de ikke kan aflevere supersygehuset i november 2023 som aftalt.

Dermed ser byggeriet af Nyt OUH ud til at blive forsinket indtil 2024.

Men selvom Regionen er klar over, at der er store udfordringer, har den ingen planer om at godtage endnu en forsinkelse af byggeriet til ti milliarder kroner.

LÆS OGSÅ: Politikere raser over døde grise til rumænske byggearbejdere på Nyt OUH 

Det fastslår Karsten Uno Petersen (S), formand for regionens udvalg for byggeri, der ikke mener, at de italienske selskaber har kunnet dokumentere “noget som helst”.

- Hvis man skal have en troværdighed, skal man kunne bevise, at det, man siger, er korrekt. Er der reelt noget om det, så lad os få svesken på disken og få gjort det, der skal gøres, lyder det fra formanden.

- Vi skal se dokumentation, før vi kan begynde at tale om mere forsinkelse, siger Karsten Uno Petersen til Fyens Stiftstidende.

Varslet om dagbøder betyder, at regionen har ret til at effektuere dem, hvis det bliver nødvendigt. Det er altså en økonomisk sikkerhedslinje, regionen nu gør brug af.

Ramt af flere skandalesager

Byggeriet af supersygehuset i Odense har i forvejen været ramt af en række skandalesager og forsinkelser.

Så sent som i marts i år blev en underleverandør på Nyt-OUH pålagt at betale 4,5 millioner kroner for brud på overenskomsten, efter de havde krævet løn tilbage fra portugisiske byggearbejdere.

LÆS OGSÅ: Millionerstatning på dansk supersygehus: Ansatte skulle betale løn tilbage i Portugal

Tidligere har rumænske ansatte på byggeriet oplevet at få kastet døde grise foran deres dør. Og på et tidspunkt forsøgte bygherren at komme udenom kravet om at hyre lærlinge ved at oprette 46 lærlingepladser i Polen – flere tusind kilometer væk fra Odense.

Cmb/Itinera er i forvejen ansvarlige for byggeriet af supersygehuset i Køge, der også er ramt af flere forsinkelser.

Samtidig er Itinera hovedentreprenør på et andet skandaleramt byggeprojekt, Storstrømsbroen, Danmarks tredjelængste bro.

LÆS OGSÅ: Firma taget i underbetaling og falske underskrifter på Storstrømsbroen

Her har historier om korruption, farligt arbejdsmiljø, falske underskrifter, manglende lønbetaling og underskud fulgtes ad med forsinkelser og fordyrelser.

Senest blev åbningen af Storstrømsbroen udskudt til 2027 – fire år senere end planlagt.