Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Seks chauffører fortæller, at arbejdsforholdene hos Nemlig.com er blevet værre efter shitstorm, hvor dagligvaregiganten lovede bod og bedring. Fagbladet 3F tog med en af chaufførerne ud på en rute. Nemlig.com afviser kritikken.

Fagbladet var med en Nemlig.com-chauffør på en rute, der var umulig at nå til tiden trods højt stablet sækkevogn.
Fagbaldet 3F

Bogdan, der er i 30’erne, muskuløs og i god form, er forpustet, våd af sved i nakken og hektisk bag rattet. 

For han var allerede bagud på tid, da han svingede ud fra Nemlig.coms lager i Brøndby denne hverdagsmorgen med varebilen pakket med kasser med dagligvarer.

Nu prøver han i småløb forgæves at indhente forsinkelsen.

Fagbladet 3F har fulgt Bogdan, der arbejder som chauffør for online-supermarkedet Nemlig.com, på en af hans vagter fra morgen til eftermiddag.

Kan ikke holde til det

Det står hurtigt klart, at han ikke kan nå sin rute til tiden.

- Jeg kan ikke holde til det her job, og jeg er ellers vant til hårdt arbejde som østeuropæer, siger Bogdan, der ved vagtens afslutning er stresset over det høje tidspres.

Selv om Bogdan løfter fire-fem kasser ad gangen fra varebilens trange og tætpakkede bagagerum, og selvom han læsser Nemlig.com-sækkevognen over hovedhøjde med varer og småløber i indkørslerne, er han konstant bag tidsplanen.

Bogdan er ikke hans rigtige navn, da han frygter en fyreseddel, hvis han står frem. Men Fagbladet 3F kender hans rigtige identitet.

Hård kritik fra chauffører

Sammen med fem andre østeuropæiske chauffører fra Nemlig.com kommer han med hård kritik af arbejdsforholdene hos Nemlig.com.

De seks chauffører mener, at Nemlig.com ikke har levet op til deres løfter om at sikre dem ordentlige vilkår. Løfter, der kom i kølvandet af afsløringen af elendige arbejdsforhold hos Nemlig.com. 

- Nemlig.com lovede, at vores arbejdsforhold ville blive forbedret, men det er ikke sket. Vi får ikke længere bøder for at levere for sent. Men tempoet og det alt for hårde slid, som er vores største problem, har ikke ændret sig, siger Bogdan.

Det samme gælder de fem andre chauffører, som Fagbladet 3F har været i kontakt med.

Ville sikre bedre løn

Chaufførernes hverdag på jobbet står i kontrast til en presseudmelding fra Nemlig.com 3. juni i år

Nemlig.com meldte ud, at de ville investere markant i at forbedre forholdene på transportområdet og generelt sikre ordentlige løn- og arbejdsvilkår.

Herunder en chaufførløn på minimum 25.000-30.000 kroner om måneden og løn under sygdom og barsel. 

Arbejdsforhold forværret 

Flere af chaufførerne siger, at Nemlig.com lidt efter lidt er begyndt at skære i tiden til at køre ruten og samtidig tilføje flere leveringer på ruten. 

Det var ellers deres opfattelse, at tidspresset for en periode blev bedre, men det er ikke længere tilfældet.

- Arbejdet bliver dårligere dag for dag. Der er så mange kasser og stop, at vi bliver stressede. Der er ikke meget forskel på arbejdet før og nu. Lønnen er bedre, men der er ikke bedre vilkår, siger en af de seks chauffører.

Chaufførerne er glade for, at lønnen er steget, og at de nu får betaling for turen fra sidste stop tilbage til lageret, understreger en af chaufførerne.

- De er begyndt at betale os for at køre tilbage til lageret, men der er ingen forbedringer i arbejdsforholdene. Tidspresset har ikke ændret sig. Vi får stadig ingen pause undervejs på ruten, siger han.

Når ikke på toilet

Fagbladet 3F kørte med på en rute i Bogdans Nemlig.com-vogn i midten af september, hvor han havde det, som han kalder en “god” rute, uden mange trapper. 

Alligevel havde han ikke en chance for at aflevere varerne til tiden, selvom han løb med sækkevognen. Han nåede heller ikke på toilettet hele dagen.

- Nemlig.com er ligeglade med os chauffører. For dem er vi bare et nummer. Jeg ville ønske, at forbrugerne ville boykotte Nemlig.com. En boykot ville tvinge Nemlig.com til at forbedre forholdene. Hvis bare arbejdstid og arbejdstempo var normalt, ville det faktisk være et godt job, siger Bogdan.

Ind imellem tisser han i flasker og når ikke at spise, fordi tiden er knap. På dagens rute spiser han en enkelt chokoladecroisant og når ikke på toilettet.

Han trænger, men så går det over igen, og det lykkedes ham at holde sig. 

Han fortæller, at han arbejder syv dage om ugen med én månedlig fridag. Han arbejder ni til ti timer om dagen med en pause på et par timer mellem morgenruten og eftermiddags-/aftenruten. Han oplyser, at hans timeløn er på omkring 150 kroner.

Forsinket fra start 

Turen starter en tidlig morgen i Brøndby, hvor Fagbladet 3F stiger på Bogdans varebil. Han sveder og puster efter at have læsset varebilen med blå plastkasser og flamingokasser.

Kasserne er fyldt med fløde, grønsager og madvarer, som forbrugere ude på dagens rute venter på. Bogdan er allerede forsinket 16 minutter før første levering, fordi det tager tid at pakke bilen. Det stresser ham.

- Ruterne er skruet sådan sammen, at det er meget svært at nå til tiden. De presser os til at arbejde hurtigere og hurtigere. Det er meget stressende, siger Bogdan, der døjer med smerter i knæene af det hårde slid. Han tager medicin hver morgen mod smerterne.

Klip i kørekortet og stor bøde 

Forsinkelsen er nu på 18 minutter. Det kan han se på mobiltelefonen, hvor ruten og leveringerne er lagt ind. Der er morgenkø på motorvejen, og det får ham til at sidde uroligt bag rattet. Jo mere forsinkelse, jo travlere får han, hvis han får en eftermiddagsrute også.

Han tør ikke længere overtræde fartgrænserne, efter at han har fået et klip i kørekortet og en bøde på 5.000 for at køre for stærkt i Nemlig-bilen. Eneste mulighed er at løbe stærkere med sækkevognen, der ofte er læsset med kasser over hovedhøjde.

- Det her job er alt for hårdt for alle, og jeg har det kun i mangel af bedre. Jeg sender penge til min familie i Rumænien, og de er afhængige af pengene, siger Bogdan, der ikke regner med at holde ret meget længere på Nemlig.com.

- Jeg tror, jeg er færdig, inden året er omme, siger han.

Han løber med sækkevognen hos næste kunde på ruten. Han må ikke bruge sækkevognen oppe på 1. sal hos kunden og løber med varerne og er våd af sved, da han sætter sig bag rattet og kører til næste stop i nærheden. Han leder efter den rigtige indgang, og det koster kostbare minutter.

Han løfter fem-seks blå og grå kasser ad gangen for at spare tid og løber ind med de sidste kasser i armene, men kort efter tikker uret den forkerte vej igen.

Udmattet bag rattet 

Nogle gange er han så stresset og overtræt, at han ikke kan sove og møder udmattet på job.

- Jeg har flere gange været ved at falde i søvn bag rattet, og det går ud over trafiksikkerheden. Både min og andres sikkerhed, siger han.

Han fortæller, at Nemlig.com følger ham på GPS. En dag, hvor han var så udmattet, at han var nødt til at holde pause og sove i 20 minutter, ringede Nemlig.com og spurgte, hvad han lavede.

- Det er ubehageligt og lægger bare endnu mere pres på. Jeg forklarede, at jeg havde brug for søvn, og det endte med, at jeg selv måtte betale for pausen, forklarer han.

Dagens sækkeløb nærmer sig sin afslutning, men på et af de sidste stop, må han ud på en lang løbetur, fordi han ikke kan parkere tæt på kunden. 

Forsinkelsen er nu oppe på 23 minutter, og før han er færdig med at læsse af bilen og færdiggøre ruten har han mistet 45 minutter.

Kort før han er færdig med ruten, tikker der en eftermiddagsrute ind på mobilen – i Københavnsområdet.

I det omfang, det er muligt, bruger han tiden mellem ruterne til at slappe af og få en lur i bilen på Nemlig.coms parkeringsplads.

- Det er for dyrt og besværligt at køre hjem for de par timer, så det er jo bare spildtid, som jeg selv betaler, siger Bogdan.

Men der er ikke tid til hvil og at få pusten mellem ruterne i dag.  

- Jeg kan lige nå at købe en banan og en vand i Rema 1000, siger Bogan, der skal læsse bilen igen, før han er klar til at køre videre indtil midt på aftenen.

Næseblod af tunge trappeløft

En af de andre østeuropæiske chaufførere fortæller, at det tunge arbejde og tempoet ødelægger ham fysisk. 

- Det er så tungt at slæbe kasser op på fjerde eller femte sal, at jeg flere gange har fået næseblod af at løbe op og ned af trapperne med varerne, siger chaufføren, der ofte har smerter i kroppen.

Han har arbejdet på byggepladser flere steder i Europa. Men chaufførjobbet hos Nemlig.com er det værste, han har prøvet, fortæller han.

- Jeg havde hørt, at forholdene i Danmark er gode, og at danskere er det lykkeligste folkefærd i verden. Sikke en skuffelse. Jeg bliver slidt op. Kasserne er så tunge, at vi bliver syge på jobbet, siger chaufføren, der ikke regner med at holde ret mange uger mere på jobbet.

Nemlig.com afviser kritik

Fagbladet 3F har forelagt Nemlig.com kritikken og har modtaget svar på mail, hvor logistikdirektør Jonas Rolandsen afviser kritikken. 

- Det er svært at forholde sig til de anonymiserede påstande, som I kommer med.

- Nemlig.com sikrer gode og ordnede forhold for de transportvirksomheder, vi samarbejder med. Vi lavede en række forbedringer i foråret, og vi lever til fulde op til dem, skriver han og henviser til en række forbedringer.

Herunder, at Nemlig.com forbedrede rutesystemet i foråret, primært ved at tilføje mere tid til leveringer i etageejendomme. Dette er ikke blevet ændret siden, svarer han.

Han pointerer, at transportvirksomhederne får fuld betaling for den tid, deres chauffører er ude at køre i, også hvis der opstår forsinkelser.

Videre påpeger logistikdirektøren, at der er indlagt tid til toiletpauser, parkering og uforudsete hændelser på ruten. 

- Nemlig.com planlægger selvfølgelig ikke ruter, hvor leveringerne ikke kan nås til den afsatte tid. Så ville vores kunder opleve et stort antal forsinkelser. Der er p.t. samme høje procent af intervaller leveret inden for rette tid, som vi havde i foråret, efter justeringerne af rutesystemet, svarer Jonas Rolandsen.