Gå til hovedindhold

Det færøske flyselskab Atlantic Airways har fyret både næstformanden og formanden for kabinepersonalets forening, Sulán, der er en del af Flyvebranchens Personale Union, FPU.

Maria Hansen og Eydgunn Rasmussen er valgt af deres kolleger til at repræsentere medarbejderne i forhandlingerne om en overenskomst. De blev onsdag fyret af deres arbejdsgiver.
Luftfart.nu

De kabineansatte og piloterne i det færøske flyselskab Atlantic Airways trådte i efteråret 2018 ind i FPU. Det skete med ønsket om at blive en del af et større fællesskab og stå ligeværdigt over for deres arbejdsgiver.

Ønsket om god dialog med selskabet er imidlertid endt brat, efter at Atlantic Airways i dag har fyret både næstformanden og formanden for kabinepersonalets forening, Sulán, der er en del af Flyvebranchens Personale Union, FPU. Det sker, efter at selskabet i flere måneder har modsat sig forhandlinger om en ny overenskomst. Det skriver Luftfart.nu.

Nyheden har sendt chokbølger gennem medarbejderstaben og ikke mindst de to medarbejderrepræsentanter Maria Hansen og Eydgunn Rasmussen, der er blevet opsagt.

- Vi er meget kede af det og chokerede. Vi har været meget glade for at arbejde i Atlantic Airways, og vores simple ønske har været at genforhandle overenskomst på vegne af vores kolleger som ligeværdige parter, siger Maria Hansen til Luftfart.nu.

De har arbejdet i selskabet i 8 og 16 år. Og de er selvfølgelig meget kede af det og ikke mindst chokerede over at blive opsagt.

Fyret uden beviser

De to blev tirsdag i sidste uge kaldt til samtale dagen efter. Selskabet ville forud for mødet, der blev fremlagt under temaet “alvorligt”, hverken oplyse agendaen for mødet eller tillade medarbejderrepræsentanterne at vælge en bisidder.

Siden hævdede selskabet dog, at der var tale om en “misforståelse” på kravet om valg af bisidder. Med til mødet sad derfor advokat fra medarbejdernes fagforening, FPU, Jan Gam.

På mødet blev de to medarbejderrepræsentanter opsagt, med den begrundelse at ledelsen fandt den attitude, som formanden og næstformanden havde udvist over for selskabet, utilfredsstillende.

- Jeg bad selskabet om at fremlægge konkrete eksempler på, at vores to medlemmer havde udvist den påståede uheldige attitude. Men arbejdsgiver ønskede hverken at uddybe eller konkretisere dette, refererer Jan Gam til Luftfart.nu.

Påtænker sagsanlæg

Atlantic tilbød på mødet en frivillig fratrædelsesaftale som alternativ til opsigelse. Den indebar, at Maria Hansen og Eydgunn Rasmussen ikke måtte lægge sag an mod selskabet. Til gengæld ville de få to måneders ekstra løn.

Medarbejderrepræsentanterne valgte i samråd med FPU at takke nej til dette tilbud:

- Vi afviste aftalen med den begrundelse, at det her muligvis er en alvorlig overtrædelse af foreningsfrihedsloven, idet vores to medlemmer er henholdsvis formand og næstformand i den lokale afdeling under FPU. De to var særligt aktive i bestræbelserne på at få den lokale medarbejderforening, Sulán, indmeldt i FPU i efteråret, siger Jan Gam og tilføjer:

- Det er naturligvis vigtigt, at vi bevarer adgangen til at få denne sag prøvet ved domstolene.

FPU undersøger nu mulighederne for at anlægge sagen ved en dansk domstol, da begge de fyrede havde ansættelse og hjemmebase i København.

Redaktionen har forelagt Atlantic Airways-ledelsens fyringer af de to medarbejderrepræsentanter for en ekspert i arbejdsret, Natalie Videbæk Munkholm, ph.d. og lektor ved Aarhus Universitet.

- Det er en menneskeret at organisere sig, forhandle kollektivt og nedlægge arbejdet om nødvendigt, forklarer hun og giver følgende vurdering:

- Medarbejderne forsøger her kollektivt at forhandle med deres arbejdsgiver om overenskomst, hvilket deres arbejdsgiver prøver at afværge ved at fyre to individer, og det er ulovligt. Det er en beskyttet ret ifølge menneskerettighedskonventionens artikel 11 at organisere sig og forhandle kollektivt. Det spiller ingen rolle i den forbindelse, om de fyrede er tillidsmandsbeskyttede ifølge en overenskomst eller ej.

Østeuropæiske metoder

Det er ikke første gang, at ansatte i flyvebranchen er vidner til, at medarbejderrepræsentanter bliver sparket ud. I 2017 blev to piloter i helikopterselskabet Bel Air fyret, da de argumenterede for, at selskabet skulle indgå overenskomst med sine piloter.

- Det er dybt skammeligt, det som Atlantic Airways har gjort her. Vi kan se, hvordan det skræmmer de ansatte. Her har medarbejderne helt efter bogen valgt to repræsentanter, der skal forhandle overenskomst, og så bliver de bare fyret. Det er en ledelsesstil, man normalt kun ser i Rumænien eller Qatar, siger Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

Oftest er det selskaber med navne som Ryanair og Wizz - begge kendt for brutale og nådesløse HR-afdelinger - der gør brug af at drive klapjagt på fagforeningsmedlemmer.

Sidstnævnte blev senest i foråret 2019 dømt ved en domstol i Rumænien for i 2014 at have fyret 19 kabinemedarbejdere, efter at de havde stiftet og meldt sig ind i en fagforening.