Gå til hovedindhold

Et flertal i Folketinget har presset regeringen til at indkalde alle partier til forhandlinger, der skal bekæmpe social dumping og unfair konkurrence. Især busbranchen i København er trængt af udenlandske vognmænd.

- Der skal være krav om dansk overenskomst, når udenlandske chauffører kører bus i Danmark, så de ikke kører til for eksempel filippinsk eller polsk løn, siger Rasmus Prehn (S).
Ärkiv / billedbureauet Ritzau Scanpix

Busbranchen er hårdt ramt af unfair konkurrence fra udenlandske vognmænd, der kører turistkørsel til dumpingspriser især i København. Men det skal være slut – der skal være ordnede forhold i branchen, mener et flertal i Folketinget.

Flertallet har sat handling bag og fremsatte onsdag et forslag, der pålægger regeringen at indkalde alle partier til forhandlinger. Forslaget og forhandlingerne skal sikre lovgivning og initiativer, som kan bekæmpe social dumping i busbranchen og skabe fri og fair konkurrence på hele busmarkedet.

For eksempel skal det undersøges nærmere, hvilke tiltag andre EU-lande har taget for at bekæmpe social dumping og unfair konkurrence i busbranchen, og om der kan stilles krav til, at udenlandske chauffører skal køre under danske løn- og arbejdsvilkår.

Voldsomt pres fra udenlandske busser

Administrerende direktør Michael Nielsen i Dansk PersonTransport, der er en sammenlægning af Danske Busvognmænd og Dansk Taxi Råd, er tilfreds.

- Efter onsdag ser det ud til, at alle Folketingets partier støtter beslutningsforslaget. Vi er glade for, at transportminister Ole Birk Olesen, da forslaget blev behandlet, blandt andet sagde, at buskørsel i Danmark skal ske på danske vilkår, og at kontrollen skal øges, siger Michael Nielsen.

Han advarer om en trængt branche.

- De danske busfirmaer, særligt de som kører i Storkøbenhavn og Nordsjælland, er under et voldsomt pres fra de udenlandske busser, der sidder tungt på især sightseeing, siger han.

Han peger på, at det er Dansk PersonTransports vurdering, at der for hver dansk turistbuschauffør var fem udenlandske chauffører i Storkøbenhavn i løbet af sommeren 2018.

- Ligeledes har de udenlandske busser haft omkring 75 procent af kørslen med turister i vintersæsonen. Derfor skal der handles nu, hvis vi vil bevare danske virksomheder og dermed danske arbejdspladser, siger han.

Passer godt med EU’s Vejpakke

Forslaget er fremsat af DF, Enhedslisten, Alternativet, SF og Socialdemokratiet. S-transportordfører Rasmus Prehn oplyser, at regeringen har nikket ja til forslaget.

- Vores pres har virket. Regeringen har lovet at indkalde til forhandlinger snarest. Der skal være krav om dansk overenskomst, når udenlandske chauffører kører bus i Danmark, så de ikke kører til for eksempel filippinsk eller polsk løn, siger Rasmus Prehn, der noterede sig, at transportministeren talte for øget kontrol af branchen.

- Det er positivt og et skridt i den rigtige retning. Især sammen med vejpakken, som EU-Parlamentet har vedtaget, og som skal sikre ordentlige forhold i transportbranchen på EU-plan, siger han.