Gå til hovedindhold

115 Uber-chauffører er nu sigtet for ulovlig taxikørsel af politiet, viser ny opgørelse. Det er stadig alt for lidt, siger 3F og Dansk Taxiråd.

Selvom flere Uber-chauffører går i politiets fælder, så skal indsatsen øges, siger både 3F og Dansk Taxiråd. Lav en taskforce, siger Enhedslisten. (Foto: Joachim Rode)

Antallet af Uber-chauffører, der kan se frem til en dom for at køre ulovlig taxikørsel, bliver flere og flere. Det viser en ny opgørelse fra Københavns Politi, som Fagbladet 3F har modtaget.
 

I alt har politiet således sigtet 115 chauffører, siden Uber begyndte sin kørsel i Danmark i 2014.

 

Dermed har politiet nu standset og sigtet omkring fem procent af de 2.100 Uber-chauffører, der er kendskab til.

 

3F: Flere skal fanges

I sommer faldt de første domme over Uber-chauffører ved byretten i København. Her blev seks chauffører idømt bødestraffe på 2.000 til 6.000 kroner.

Siden dommen har politiet skruet op for antallet af sigtelser. De seneste fem måneder har politiet fanget 77 Uber-chauffører mod 38 sager inden dommen faldt, ifølge politiets egen nye opgørelse.

I fredags stadfæstede landsretten dommen over én af Uber-chaufførerne, og det får formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, til at forvente en endnu større indsats fra politiet, Skat og politikernes side fremover:

- Vi går ud fra, at antallet af sigtelser mod Uber-chauffører vil stige kraftigt i de næste måneder, nu da vi både har byretten og landsrettens dom for, at det er ulovlig taxikørsel at køre for Uber, siger Jan Villadsen.

Han minder om, at andre lande har slået langt hårdere ned på Uber-chauffører, der bryder loven. I Holland modtog både chauffører og Uber store bøder i millionklassen, mens man i Finland begyndte at klippe nummerpladerne hos de chauffører, der blev taget i gentagne tilfælde.

- Sådan gør man jo også herhjemme inden for andre dele af transport, når nogen bliver fanget i at bryde reglerne flere gange. Så får man klippet pladerne og sine indtægter konfiskeret, siger Jan Villadsen.
 

EL: Nu skal vi have den taskforce

Også Dansk Taxiråd glæder sig over, at Uber-chaufførerne kan mærke et større pres fra politiet, men efterlyser en større indsats for at standse de ulovlige taxier fra at køre i København.
 

- Det er glædeligt, at vi kan se, at indsatsen er intensiveret siden byretsdommen. Når det er sagt, så er 115 sager målt op imod 2.100 Uber-chauffører en dråbe i havet. Så der er brug for en fokuseret indsats fra politiet frem for tilfældig kontrol, siger hun.

Samme budskab lyder fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested. Han mener, at en særlig taskforce er eneste vej frem.

- At politiet kun sætter ind i forbindelse med den almindelige færdselskontrol er ikke nok. Kun en målrettet indsats - i form af en ”Taskforce Uber” - kan endegyldigt stoppe den ulovlige piratkørsel. Vi ved fra indsatsen på byggeområdet, at det virker.

Tidligere har justitsminister Søren Pind støttet politiets indsats mod Uber og sagt, at politiets indsats er “tilfredsstillende”, selvom Københavns Politi selv flere gange har indrømmet, at der ikke findes en særlig indsats mod Uber.

Derfor mener Enhedslisten, at vejen frem er at tvinge regeringen til at gøre noget ekstra:
 

- Regeringen vil ikke foretage sig yderligere. Justitsministeren har tidligere givet udtryk for, at han synes, politiet gør en fremragende indsats, og at der ikke er grund til at forstærke den. Men hvis Socialdemokratiet vil stemme for, er der flertal for en taskforce, og så er justitsministeren nødt til at sætte ressourcer af til denne indsats, siger Henning Hyllested.

 

Ifølge skatteoplysninger fra Uber Danmark var der 2.134 Uber-chauffører i Danmark i 2015. De tjente i alt 56 millioner kroner, efter Uber havde fået 20 procent i provision.

Den bedst indtjenende Uber-chauffør tjente sidste år godt 580.000 kroner.