Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Midttrafik ansætter 50 procent flere kontrollører for at kunne håndhæve myndighedernes krav om mundbind i bussen. Landets fem andre trafikselskaber har dog ikke planer om at ansætte flere kontrollører.

Midttrafik opruster fra 19 til 30 kontrollører, der skal håndhæve de nye krav om mundbind.
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kun et af landets seks trafikselskaber ansætter flere kontrollører til at håndhæve kravet om, at passagerer skal bære mundbind i bussen, som blev indført 22. august.

Det viser en rundspørge til trafikselskaberne.

Landsklubben for Bybus- og Rutebilschauffører opfordrer trafikselskaberne til at hyre flere kontrollører.

- Jo flere kontrollører, der er, jo mindre er risikoen for, at chaufføren kommer i klemme. Det siger sig selv, at når der er større krav om kontrol, så er der brug for flere kontrollører, siger formand Michael Olesen.

Der har allerede været flere episoder med passagerer, der nægtede at bruge mundbind. Lørdag, hvor kravet trådte i kraft, måtte Fyns Politi rykke ud, da en 24-årig mand nægtede at iføre sig mundbind på Odense Banegård Center, og det kostede en bøde.

Seneste episode var mandag 24. august, hvor en en 51-årig mand ikke ville anvende mundbind i en bus fra Allinge til Rønne og heller ikke ville forlade bussen trods chaufførens utallige opfordringer, oplyser Bornholms Politi.

En politipatrulje mødte bussen senere på ruten, hvor passageren blev bortvist fra bussen, og han står nu til en bøde på 2.500 kroner.

Som det eneste af landets seks trafikselskaber opruster trafikselskabet Midttrafik, der dækker Region Midtjylland, med flere kontrollører. 

Nødvendigt med flere kontrollører

Projektleder hos Midttrafik Jeppe Færgegaard Sørensen oplyser, at trafikselskabet lige nu har 19 kontrollører, og til september vil de opnormere med omkring 50 procent.

Det vil sige 11 kontrollører mere.

- Det er for i højere grad at være til stede. Det er nødvendigt at opnormere for at kontrollere effektivt, siger han.

Han fastslår, at kontrol af mundbind og afvisning af passagerer som udgangspunkt er en kontrolløropgave.

- Chaufføren har ret til at afvise og henstille kunden til ikke at gå ombord uden mundbind. Men chaufførerne er ikke forpligtet til at afvise kunder uden mundbind og skal ikke gå i konflikt med kunderne, siger Jeppe Færgegaard Sørensen.

Chaufføren har ret, men ikke pligt, til at gribe ind over for passagerer uden mundbind, viser Fagbladet 3F’s rundspørge hos de seks store trafikselskaber.

Chaufførerne skal generelt undgå konflikter og lade politiet håndtere tilspidsede situationer, hvor passagerer nægter at bære mundbind eller forlade bussen.

Landsklub: Ansæt flere kontrollører

Formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilschauffører, Michael Olesen, kalder opnormeringer af kontrollørkorpset for meget fornuftig.

- Vi vil ikke udsættes for vrede passagerer, der råber os i ansigtet med risiko for corona-smitte og vold. Det er en sag for kontrollørerne og i sidste ende politiet, siger Michael Olesen, der opfordrer landets øvrige trafikselskaber til at gøre som Midttrafik og hyre flere kvalificerede kontrollører, der ved, hvordan man håndterer genstridige passagerer.

Men indtil videre er det altså kun Midttrafik, der opruster.

Movia: Stoppestedsværter hjælper

Trafikselskabet Movia, der har al bustrafik i Region Hovedstaden og Region Sjælland, har 70 kontrollører.

- Movia har ingen aktuelle planer om at udvide antallet af kontrollører, oplyser kommunikationsrådgiver Anni Lundqvist.

Men hun pointerer, at Movia har ansat 45 såkaldte stoppestedsværter, som hele efteråret vil vejlede og hjælpe kunderne med brugen af mundbind. 

Anni Lundqvist oplyser, at passagererne ikke kommer til at opleve, at busser eller tog holder stille, fordi en enkelt passager ikke bærer mundbind.

- Kunder, som ikke bærer mundbind eller visir, og som ikke er fritaget fra kravet, risikerer at blive afvist eller vil blive bedt om at forlade bus eller lokaltog. Det vil være politiets opgave, siger hun.

Nordjyllands Trafikselskab (NT) har fem kontrollører ansat, men der er ingen planer om at ansætte flere kontrollører.

Det samme gælder Sydtrafik, der dækker den jyske del af Region Syddanmark.

- Erfaringerne fra de sidste dage viser, at vores kunder faktisk bruger mundbind, siger kommunikationskonsulent Louise Christine Rasmussen.

Ingen problemer på Bornholm

Hos Fynbus oplyser kommunikationschef Martin B. Krogh, at man har 10 kontrollører og ingen planer om at ansætte flere.

Bornholms Trafikselskab BAT oplyser, at der er én ansat kontrollør og ingen planer om flere.

- Hvis det bliver et problem, vil det løbende blive taget op. Men de foreløbige tilbagemeldinger fra driften viser ikke tegn på problemer med brugen af mundbind, siger chef for BAT, Bjarne Freund-Poulsen.

Det nye påbud om mundbind gælder alle rejsende over 12 år i den kollektive transport og har til formål at mindske smitte med corona-virus.

Kravet omfatter passagerer i busser, tog, metro, letbaner, Flextrafik og på stationer og ved stoppesteder samt passagerer i den private kollektive trafik.

Indtil videre gælder kravet om mundbind i den offentlige transport frem til udgangen af oktober, men det er muligt, at det bliver enten forkortet eller forlænget.