Gå til hovedindhold

Vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S er ikke det eneste, som benytter filippinske chauffører. Lige nu har en række andre danske vognmænd filippinere ansat, viser en rundringning.

Det er helt normal praksis blandt danske vognmænd at hyre filippinske chauffører gennem firmaer i Østeuropa. Det viser en rundringning, som Fagbladet 3F har foretaget.

Et af de firmaer, der benytter filippinske chauffører, er Contrans i Kolding, som har 230 lastbiler.

Firmaet har flere gange annonceret i Filippinerne efter nye chauffører, der bliver hyret igennem Contrans’ lettiske datterselskab, Henrik Hansen SIA.

- Vi har cirka 60 filippinske chauffører, som vi er rigtig glade for, bekræfter Contrans’ direktør Axel P.S. Junker.

Hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport A/S i Padborg boede de ansatte filippinere i en slumlejr og tjente angiveligt 15 kroner i timen.

Men hos Contrans bor de ansatte under bedre forhold og får også bedre løn, fortæller direktøren.

Blandt andet bor de ansatte chauffører på hotel og til leje privat, når de er i Danmark.

- Derudover har vi investeret mange millioner i et nyt facilitetshus med underholdningsrum, køkken, vaskefaciliteter, bad og toilet. Og lønnen er også væsentlig forskellig fra de beløb, som har været omtalt i pressen. Vi synes ikke, at vi skal være flove over vores tilbud til chaufførerne, siger Axel P.S. Junker, der ikke vil afsløre præcis, hvad de filippinske chauffører tjener.

Han er ked af, at sagen om vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport har skabt et dårligt ry omkring de firmaer, der benytter sig af arbejdskraft fra lande uden for EU.

- Det skader vores branche, og vi ville selvfølgelig gerne have været de her historier foruden. Det skader også debatten om, hvorvidt vi har brug for udenlandske chauffører, for det har vi. Og de har også brug for arbejdet. Ellers skulle de arbejde i andre lande som Saudi-Arabien, hvor forholdene altså er helt, helt anderledes end her – og lønnen også er væsentligt lavere, siger han.

Et eksempel på et dansk vognmandsfirmas jobannonce i Filippinerne, der søger chauffører til at køre i Europa:


Transportfirmaet H.P. Therkelsen A/S i Padborg har for tiden otte filippinske chauffører ansat.

- Det er ingen hemmelighed. De er dygtige chauffører og gode mennesker, og vi behandler dem ordentligt. De får også en fin løn, siger administrerende direktør Peter Therkelsen, H.P. Therkelsen.

Han ønsker ikke at uddybe de filippinske chaufførers løn- og ansættelsesforhold.

- Vi kører i et internationalt miljø, men vi behandler alle vores medarbejdere ordentlig. Uanset deres nationalitet. Hvis du vil have motiverede medarbejdere, skal de også tilbydes ordentlige forhold, siger han.

Tager skarp afstand fra slumlejr

Fagbladet 3F har afsløret, hvordan filippinske og srilankanske chauffører angiveligt har arbejdet for 15 kroner i timer for vognmandsfirmaet Kurt Beier og boet under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg, der i sidste uge blev ryddet af myndighederne.

Peter Therkelsen understreger, at han kun kender sagen fra medierne.

- Man skal høre tingene fra begge sider. Men hvis det, der er kommet frem, er et billede af virkeligheden, så er det noget, som vi tager skarp afstand fra, siger han.

Vognmandsfirmaet Kaj Madsen Fjelstrup A/S i Kolding med 180 lastbiler har ifølge direktør Jens Andersen for tiden fem filippinske chauffører ansat via et datterselskab i Litauen.

Heller ikke Jens Andersen ønsker at oplyse, hvad de filippinske chauffører får i løn eller uddybe deres ansættelsesforhold.

- Men de får den samme løn som de chauffører fra primært Østeuropa, som er ansat i selskabet. De forhold, som vi tilbyder vores chauffører, er anstændige, siger Jens Andersen.

Vil gerne ansætte flere filippinere

Når de filippinske chauffører er i Danmark, er det ifølge Jens Andersen typisk i et døgn.

- De overnatter i lastbilerne eller på et hotel. Vi har også faciliteter som baderum, vaskerum, køkken og en tv-stue til dem i forbindelse med vores hovedsæde, siger Jens Andersen.

- Hos os kan jeg i hvert fald ikke nikke genkendende til de forhold for filippinske chauffører, der er blevet beskrevet andre steder af medierne, siger han.

Jens Andersen vurderer, at brugen af filippinske chauffører er udbredt blandt danske vognmænd og transportfirmaer.

- Vores branche er hårdt ramt af mangel på chauffører, og Filippinerne er et attraktivt sted at rekruttere. Filippinere har en lang historie med at rejse ud og arbejde andre steder i verden, og de taler glimrende engelsk, siger Jens Andersen.

- Vi er glade for de filippinske chauffører, som vi har. Og jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil ansætte flere, siger han.