Gå til hovedindhold

Scandlines mente, at Femern A/S havde brudt markedsføringsloven. Rederiet må dog gå med uforrettet sag.

Scandlines har tabt en sag ved Sø- og Handelsretten, hvor rederiet havde anklaget Femern A/S for brud på markedsføringsloven. (Arkivfoto)
Foto: David Leth Williams/Scanpix

Det er faldet rederiet Scandlines for brystet, at firmaet bag en kommende tunnel mellem Lolland og Tyskland har promoveret forbindelsen.

Scandlines, der i dag driver færgeforbindelse på ruten, havde derfor slæbt firmaet bag tunnelen - Femern A/S - i retten.

Påstanden var, at virksomheden havde brudt markedsføringsloven. Men ved Sø- og Handelsretten er Femern A/S blevet frikendt i alle forhold.

I alt 10 udsagn eller udgivelser fra Femern A/S havde Scandlines trukket selskabet i retten for.

Blandt andet lød det fra Femern A/S, at tunnelen altid vil være åben uanset vejret, at tunnelen er den mest miljøvenlige løsning, og at tunnelen vil give en rejsetid på 10 minutter mod “omkring en time” - underforstået med færgen.

- Vi er naturligvis tilfredse med, at retten har frifundet os i samtlige klagepunkter.

- Dommen slår fast, at vi har ret til at informere borgerne om verdens længste sænketunnel og de objektive fordele, den vil give brugerne, skriver Jens Villemoes, pressechef i Femern A/S, i en pressemeddelelse.

Baggrunden for frifindelsen er for en del af punkternes vedkommende, at de optræder i en folder på tysk. Derfor anses de ikke for et dansk anliggende.

Den mest tungtvejende grund er dog, at tunnelen ikke ventes at stå klar før 2028.

- Det er rettens opfattelse, at ibrugtagningen af forbindelsen ligger i en så fjern og usikker fremtid, at en forberedende opmærksomhedsskabelse (...) ikke har en aktualitet, som gør markedsføringsloven anvendelig, lyder det i dommen.

På trods af frifindelsen giver Sø- og Handelsretten Scandlines ret i flere kritikpunkter.

Blandt andet bemærkes det, at Femern A/S har udarbejdet og distribueret oplysningsmateriale, der er direkte forkert og ifølge dommen “notorisk bygger på helt fejlagtige oplysninger”.

- Vi er tilfredse med, at retten er enig i, at Femern A/S' materiale er misvisende, men vi må også tage til efterretning, at markedsføringslovens bestemmelser ikke finder anvendelse.

- Vi er naturligvis stærkt utilfredse med, at et statsejet selskab uhindret kan fremsætte nedsættende og misvisende påstande om vores virksomhed som et led i en skatteyderfinansieret informationspligt, skriver Søren Poulsgaard Jensen, administrerende direktør i Scandlines.

/ritzau/