Gå til hovedindhold
Det er ulovligt at at køre som Uber-chauffør i Danmark. Det har landets højeste domstol i dag afgjort.

Højesteret har i dag dømt fire Uber-chauffører for ulovlig piratkørsel og idømt dem bøder på tilsammen knap 700.000 kroner. Det er en god dag for taxibranchen, mener Dansk Taxi Råd og 3F.

Det er ulovligt at køre som Uber-chauffør i  Danmark. Det har landets højeste domstol i dag afgjort.

Højesteret stadfæstede domme fra både by- og landsretten, hvor fire tidligere Uber-chauffører, der kørte for Uber i 2014 og 2015, blev idømt bøder på tilsammen knap 700.000 kroner for ulovlig kørsel og overtrædelse af taxilovgivningen. 

De fire sager var prøvesager og baner derfor nu vejen for sager mod 1.500 andre Uber-chauffører, der også vil blive retsforfulgt for ulovlig taxikørsel.

Højesteret lægger i sin afgørelse til grund, at landsretten ved strafudmålingen havde lagt vægt på karakteren af overtrædelserne, at der var tale om et betydeligt antal kørsler, og at landsretten havde fastsat bøderne med udgangspunkt i de beløb, som Uber havde udbetalt.

Højesteret fandt, at de bødestraffe på mellem 40.000 kroner og 486.500 kroner, som landsretten havde idømt de tiltalte, var passende.

“Højesteret nåede således til samme resultat som landsretten”, skriver landets højeste domstol i sin afgørelse.

Uber er den store skurk

Formand for Transportgruppen i 3F, Jan Villadsen, er glad for dagens afgørelse i Højesteret.

- Den helt store skurk i det her er naturligvis Uber selv. Derfor går jeg ud fra, at der nu også kommer en sag mod Uber om ansvar for medvirken til ulovligheder, så det ikke kun er de små fisk, der bliver straffet, siger han.

Han pointerer, at 3F’s Transportgruppe lige siden Uber startede i Danmark i 2014 har råbt politikerne op og advaret om konsekvenserne.

- Uber har med al tydelighed vist, at de var komplet ligeglade med dansk lovgivning. Det handlede bare om penge i kassen til amerikanske bagmænd, siger Jan Villadsen.

Han mener, at fire års sagsbehandlingstid er lang tid.

- Men de fire chauffører har selvfølgelig ret til at få prøvet deres sager ved domstolene. Det viser, at vi lever i et retssamfund, selvom det er gået meget langsomt med at få oprullet de her sager og få dem gennem retssystemet, siger han og slår fast:

- Men der bør sidde nogle politikere med højrøde ører. For eksempel Liberal Alliances Joachim B. Olsen, der har været den mest glødende forsvarer af Ubers ulovligheder.

Vognmændene: Forventer straffesag mod Uber

Der er også stor tilfredshed i Dansk Taxiråd, hvor direktør Trine Wollenberg kalder det en god dag for taxibranchen.

- Det er meget vigtigt, at man ikke ustraffet kan overtræde dansk lovgivning. Taxichaufførerne har i flere år bare kunnet se på, mens Uber voksede på ulovlige vilkår, siger hun og fortsætter:

- Det betyder meget for chaufførerne og resten af taxibranchen, at man nu føler, at der er retfærdighed til.

Hun har også en klar forventning om, at der kommer en straffesag mod Uber.

- Uber er ansvarlige. Nogle af chaufførerne har troet på Uber, når de forsikrede dem om, at de kunne køre videre uden risiko. Jeg håber på, at selve Uber også ender i retten og bliver dømt, siger Trine Wollenberg.

Tavshed om sag mod Uber

Advokaturchef i Københavns Politi Vibeke Thorkild-Jensen vil endnu ikke udtale sig om sagen mod selve Uber.

- Vi vil have et par dage til at nærlæse dommen fra Højesteret, før vi melder ud. Men sagen mod Uber ligger lige nu hos os i anklagemyndigheden, og den snakker vi med Uber om først. Det skal de ikke læse om i medierne, siger Vibeke Thorkild-Jensen, der også vil vente med at udtale sig om en eventuel køreplan for sagerne mod de 1.500 tidligere Uber-chauffører.

Uber ændrer metoder

Uber ærgrer sig efter dagens højesteretsdom

- Vi er meget ærgerlige på de involverede chaufførers vegne, og vores højeste prioritet er at støtte dem i denne svære tid, siger Daniel Byrne, der er seniorkommunikationsrådgiver hos Uber : 

Han oplyser, at Uber er i gang med at ændre måden, de arbejder på.

- Vi arbejder ud fra lokal lovgivning og samarbejder med professionelle chauffører med licens rundt omkring i Europa, siger han.