Gå til hovedindhold

Familien i hjemlandet er dybt afhængige af den løn, som underbetalte filippinske og srilankanske lastbilchauffører har tjent hos det danske transportfirma Kurt Beier Transport.

Rasmus Meisler

To ud af tre euro.

Så meget har 27 lastbilchauffører i gennemsnit sendt hjem af deres løn fra det danske vognmandsfirma Kurt Beier Transport. Det oplyser de 23 filippinere og fire srilankanere til Fagbladet 3F.

Alle lastbilchaufførerne har hver fået i alt 1.060 euro – cirka 7.900 kroner – i løn og diæter om måneden for alenlange arbejdsdage på veje i Europa. Mellem 600 og 900 euro har chaufførerne hver sendt hjem til familie og andre i deres hjemlande, fortæller de.

For 43-årige Glen E. Mojica drejer det sig om 800 euro. Pengene dækker familiens betaling af mad, vand og el. Samt afdrag på det seks måneders lån, som han tog for at få råd til at rejse til Europa.

- Ingen andre kan hjælpe min familie, siger Glen E. Mojica.

Glen Mojica
Glen Mojica FOTO: Maria Hedegaard

Ifølge Socialstyrelsens Center mod Menneskehandel har han og 26 andre chauffører været udsat for menneskehandel til tvangsarbejde hos Kurt Beier Transport. Chaufførerne har siden 7. november levet på et hemmeligt sted i Danmark under centerets beskyttelse.

- Jeg er meget taknemmelig for al den hjælp, vi har modtaget. Det åbner for en bedre fremtid for mine børn. Finder jeg et job med en ordentlig løn, vil jeg arbejde 10 år mere i Europa. Jeg vil prøve at opfylde den drøm, som jeg har for mine børn. Det driver mig, siger Glen E. Mojica.

Intet valg

De udenlandske chauffører har kørt lastbil i mellem 2 og 10 måneder for et polsk datterselskab til Kurt Beier Transport. For 40-årige Gazan Watagodagedara fra Sri Lanka drejer det sig om 10 måneder. Tidligere har han arbejdet som taxichauffør på Sri Lanka til en månedsløn på 250 euro – svarende til cirka 1.900 kroner.

Af lønnen på 1.060 euro om måneden hos det danske vognmandsfirma har chaufføren sendt de 700 hjem. Pengene er gået til at dække de fleste udgifter for hustruen og deres to børn på to og fem år. Samt til afdrag på et banklån, som gjorde det muligt for ham at komme til Europa.

- Alt hviler på mine skuldre, og det er belastende, men jeg har intet valg. Det er kun mig, der kan gøre det, men jeg savner min familie voldsomt, siger Gazan Watagodagedara.

Chaufføren fortæller, at han nogle gange er gået sulten i seng, mens han har arbejdet for det danske vognmandsfirma.

- Jeg ofrer alt for min familie. Jeg må bare gøre det, siger Gazan Watagodagedara.

Gayan Watagodadagedara
Gayan Watagodadagedara FOTO: Maria Hedegaard

Meget hårdt pres

Den 46-årige filippinske chauffør Jonet D. Berboso har arbejdet for Kurt Beier Transport i seks måneder. Han har i den tid mest levet af dåsesardiner og er tit gået sulten i seng, fortæller han. Hver måned har den filippinske chauffør sendt 900 euro hjem til familien.

Jonet D. Berboso er gift og har et barn på 20 år. Han har også taget sig af en niece på 18 år og har boet sammen med sine pensionerede forældre og en bror med dårligt hjerte på Filippinerne. Chaufføren er den eneste, der tjener penge, og han støtter dem alle økonomisk. Han føler det som et meget hårdt pres, at familien skal bruge 800-900 euro hver måned for at klare sig.

Hvis pengene udebliver, slukker myndighederne for el og vand, fortæller han.

- Jeg tog til Europa for at tjene penge og støtte min familie. Jeg tror på, at jeg kan give dem en bedre fremtid. Måske kan jeg vende tilbage til Filippinerne som 50-årig og køre taxi, hvis altså mit helbred holder, siger Jonet D. Berboso.

Han tjente cirka 400 euro om måneden på Filippinerne.

Stort set alle chaufførerne har tjent mellem 250 og 500 euro om måneden i deres hjemlande, fortæller de. Det svarer til mellem 1.900 og 3.800 kroner.

Jonet Berboso
Jonet Berboso FOTO: Maria Hedegaard

Skamfuldt at give op

38-årige Michael Domingo er gift og har to børn på 15 og 16 år på Filippinerne. Chaufføren har arbejdet i ni måneder for Kurt Beier Transport – og hver måned sendt 700 euro hjem til familien, som den bruger på mad, el, vand og skole. 

- Alt ligger på mine skuldre. Det er et hårdt pres. Det er skamfuldt at give op, Michael Domingo. 

Han fortæller, at uvisheden og ventetiden har været hård, efter at de 27 chauffører kom væk fra Kurt Beier Transport. Alligevel kan han glæde sig over sin situation i Danmark.

Michael Domingo
Michael Domingo FOTO: Maria Hedegaard

- Vi har fået så meget støtte af venlige folk og føler os som mennesker igen. Jeg har mulighed for at finde et andet job, så jeg kan give min familie en bedre fremtid og betale af på mit lån, siger Michael Domingo.

De 27 chauffører er foreløbig under de danske myndigheders beskyttelse frem til 7. december 2018.