Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

Strømmen af filippinske lastbilchauffører til Kurt Beier Transport er helt stoppet, efter at en statslig myndighed har sat Beier-koncernens polske transportselskab på en sort liste.

- Jeg havde aldrig forestillet mig, at filippinere boede i en slumlejr. Ingen ville forvente det. Da filippinerne rejste, troede de, at de tog til et civiliseret sted, og at de ville blive behandlet pænt og humant, siger direktøren for POEA, Bernard Olalia.
Kåre Viemose

Afsløringen af kummerlige forhold for filippinske lastbilchauffører hos Kurt Beier Transport i Padborg har fået konsekvenser i chaufførernes hjemland. For Beier-koncernens polske selskab HBT Internationale Transporte er kommet på de filippinske myndigheders sorte liste. Det oplyser den øverste direktør for POEA, Bernard Olalia, i et interview med Fagbladet 3F.

POEA er en statslig institution, der blandt andet udsteder tilladelser til filippinske arbejdere, der vil arbejde uden for Filippinerne.

- Vi har sortlistet HBT. Vi tillader ikke, at HBT kan få filippinske arbejdere, indtil sagen er løst. Det rammer også HBT, hvis de vil bruge andre agenturer, siger direktør Bernard Olalia.

- Vi må sende et stærkt budskab: Filippinske arbejdere er også mennesker. Og de skal behandles ordentligt, siger han.

Overrasket over slumlejr

Da Fagbladet 3F’s udsendte i Manila i Filippinerne viser Bernard Olalia billeder af chaufførlejren i Padborg i Danmark, siger direktøren:  

- Jeg havde aldrig forestillet mig, at filippinere boede i en slumlejr. Ingen ville forvente det. Da filippinerne rejste, troede de, at de tog til et civiliseret sted, og at de ville blive behandlet pænt og humant.

Direktøren betegner filippinske arbejdere som meget stille, meget tålmodige og forstående. Selvom de lider, er de villige til at ofre sig, vurderer han.

POEA har også til opgave at kontrollere forholdene for filippinske arbejdere i udlandet. Men POEA har hverken haft kontrollanter i Polen eller Padborg for at se på forholdene for Beier-koncernens filippinske chauffører, erkender direktøren.

Filippinerne har kontrollører i Europa, men ingen i Polen.

- Derfor kunne det ske. De fandt et smuthul i systemet, siger Bernard Olalia.

Padborg-sagen er en øjenåbner i Filippinerne

Efter Fagbladet 3F’s afsløringer har POEA også suspenderet agenturet United Primover, som det polske transportselskab i stor stil har benyttet til at få filippinske lastbilchauffører til Padborg. Den midlertidige suspendering betyder, at United Primover ikke længere har licens til at sende filippinerne til andre lande for at arbejde.    

Sagen med de filippinske chauffører formidlet af United Primover til HBT Internationale Transporte får betydning for POEA’s arbejde fremover, oplyser Bernard Olalia.

- Vi vil ikke kun være hårde over for dette firma. Vi vil også granske andre kontrakter for alle vores filippinske arbejdere, der bliver sendt til andre dele af verden. Det er en øjenåbner for os, siger han.

Direktøren oplyser, at der i Filippinerne er over 800 agenturer, der formidler job på landjorden. Samt mere end 400 agenturer, som formidler job til søs.

2.754.000 filippinske arbejdere tog i 2017 til udlandet for at arbejde, viser officielle tal fra POEA.

Fagbladet 3F har forsøgt at få kommentarer til sagen fra direktøren for Kurt Beier Transport, Karsten Beier. Men han har ikke svaret på Fagbladets henvendelse.