Gå til hovedindhold

De 27 filippinere og srilankanere, der blev reddet ud af Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, skal stå på egne ben fra i dag. Endnu har ingen af dem skrevet kontrakt på et nyt job, men der forhandles på højtryk med flere arbejdsgivere.

- Der er håb om, at vi finder et job. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan, for at få det til at falde på plads, siger chauffør Juniper N. Revis.

De 27 filippinere og srilankanere, der blev reddet ud af Kurt Beier Transports slumlejr 30. oktober Padborg, står på egne ben fra i dag uden job. 

I dag – 7. december – udløber nemlig den 30 dages refleksionsperiode, som blev sat i værk, efter at Center mod Menneskehandel 7. november vurderede, at chaufførerne er ofre for menneskehandel til tvangsarbejde.

Ingen af chaufførerne har endnu skrevet kontrakt på et nyt job. Men lige nu forhandler en række af chaufførerne med arbejdsgivere om job. Det oplyser flere af chaufførerne til Fagbladet 3F. Blandt andre Jojit Cate:

- Vi har haft møde med konkrete arbejdsgivere og er meget målrettede. Vi har gode mennesker til at hjælpe os og går efter drømmen, som er et chaufførjob i Europa. Plan B er at tage hjem, men vi giver ikke op, siger han.

Møder med arbejdsgivere

Chauffør Juniper N. Revis, der også er i gang med jobsøgning i Padborg, er optimist.

- Der er håb om, at vi finder et job. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at få det til at falde på plads, siger han.

Filippinerne fik i sin tid opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen, hvor de var ansat på polske vilkår. Når de har fået arbejdstilladelse i Polen, kan de i henhold til EU-lovgivning frit tage videre til andre lande i EU og arbejde lovligt. Filippinerne skal ansættes i et polsk firma, fordi deres arbejdstilladelse er polsk.

Ikke længere under beskyttelse

Leder af Center mod Menneskehandel Trine Ingemansen kan ikke udtale sig konkret om, hvad der videre sker med den enkelte chauffør, hvis det ikke lykkes at få et job. Hun oplyser dog, at 30 dages perioden kan forlænges med op til 120 dage, hvis chaufførerne samarbejder om en forberedt hjemsendelse.

- Ellers ophører tilbuddet efter de 30 dage, hvor chaufførerne så står på egne ben, siger Trine Ingemansen.

Politiet efterforsker stadig

Sagen om chaufførerne begyndte at rulle 29. oktober 2018, hvor Fagbladet 3F afslørede, hvordan chaufførerne boede bag pigtråd i containere under kummerlige forhold i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg. Kort efter blev de reddet ud, og slumlejren blev revet ned. 

Hvor Center mod Menneskehandel vurderer ud fra FN’s definition af menneskehandel, efterforsker politiet om Kurt Beier Transport har overtrådt straffeloven. Politiet efterforsker stadig sagen og  arbejder ud fra en mistanke om, at menneskehandel kan have fundet sted, men der er endnu ikke rejst nogen sigtelser i sagen, oplyser Syd- og Sønderjyllands Politi.

Chaufførerne har hele ugen været til såkaldt indenretslige afhøringer om deres oplevelser i slumlejren i forbindelse med efterforskningen. Chaufførerne afhøres for at sikre beviser til en eventuel straffesag. 

På grund af afhøringerne har filippinerne fået forlænget deres ophold på deres hemmelige bosted til på mandag.