Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Fagforeningen New York Taxi Workers Alliance kæmper for chaufførers rettigheder mod et system, der er ved at gøre jobbet umuligt at leve af. Der er mange ligheder med fremtidens danske arbejdsmarked, mener forsker.

Javaid Tariq er medstifter af New York Taxi Worker Alliance og kører taxi i weekenderne.
FOTO: Isa Kowalski Samuelsen

Håndtegnede papskilte viser besøgende vej ind på kontoret, og i venteværelset står papkrus, instantkaffe og lidt erstatningsfløde.

Her, på tredje sal af en solbagt kontorbygning, ligger New York Taxi Workers Alliance (NYTWA), der hver dag kæmper for fair løn og arbejdsvilkår for byens mere end 100.000 chauffører.

En af de kun fem ansatte er Javaid Tariq. Han er medstifter, sagsbehandler og nogle gange receptionist. Men først og fremmest er han taxichauffør.

- Jeg kører stadig taxi i weekenderne. Det bliver jeg simpelthen nødt til, hvis jeg ærligt skal kunne sige til medlemmerne, at jeg forstår deres problemer, siger Javaid Tariq.

De fleste af døgnets timer bliver dog brugt på kontoret i Queens. For med kun fem ansatte til at hjælpe de 19.000 medlemmer, er det ikke just et ni-til-fire-job at være sagsbehandler hos NYTWA.

- Vi holder tit møder klokken et om natten, for det er dér, chaufførerne får fri. Vi kunne nok godt ansætte flere folk, men vi vil hellere bruge pengene på medlemmerne. Det er et hårdt job, og det er ikke for alle, siger Javaid Tariq.

Kamp mod Ubers løndumping

New York Taxi Workers Alliance kæmper primært for, at taxachaufførerne får en løn, der er til at leve af.

En kamp, der er blevet sværere, efter kørsels-appen Ubers indtog i 2011.

Ifølge Uber er antallet af Uber-hyrevogne i New York steget til omkring 50.000, siden de lancerede deres app. Antallet af passagerer til de mange hyrevogne har dog ikke bevæget sig opad.

Artiklen fortsætter under videoen

De mange ekstra biler presser chaufførerne mod afgrunden, mener Javaid Tariq.

- Det har altid været hårdt at køre taxi i New York, men i det mindste skaffede det smør på brødet. Nu er det kun Uber, der tjener penge, og chaufførerne er desperate, siger Javaid Tariq, der også hjælper taxichauffører, der er faret vild i New Yorks jungle af trafikregler, eller som har været udsat for overfald.

- Politiet ser dig som et let offer, for de ved, at du risikerer at miste dit job, hvis du bliver trukket i retten eller brokker dig over en bøde. Mange af vores medlemmer har ikke andre steder at gå hen end her, og vi hjælper dem, så de ikke skal betale mange tusinde dollars for en advokat, siger han.

Ubermodel kommer til at udfordre os

Marianne Levinsen er forsker ved Center for Fremtidsforskning og kan sagtens se en lighed mellem New York og Danmark. Hun forklarer, at Uber er et symbol på, hvordan fremtidens danske arbejdsmarked kommer til at se ud. Hun forudser langt flere midlertidige jobs:

- Det danske arbejdsmarked med fastansættelser bliver udfordret af platformsøkonomier, hvor man tilbyder sig selv som freelancer til specifikke opgaver. Tager vi taxibranchen, bliver den - trods Ubers exit i april - hele tiden udfordret af nye spillere, der vil tilbyde kørsel billigere og uden reguleringer, siger Marianne Levinsen.

Hun forklarer, hvordan platforms-virksomheder hurtigt vil underbyde indtjeningen på eksisterende tjenester og forringe rettigheder til for eksempel barsel og pension. Desuden er de nye tilstande ikke kun forbeholdt lavtuddannede jobs:

- Vi kommer til at se freelancere i alle slags brancher. Alt fra ingeniører, der sender beregninger over nettet, til rengøringshjælp, der bliver bestilt via en app, siger hun og fortsætter:

- Det er på tide, vi gentænker vores måde at arbejde på.