Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

En af de hidtil største sager om svindel med førerkort gav millionbøde og fængsel til vognmand. Yderligere to rekordstore sager om snyd med lastbilkørsel er på vej i retten. Det er ikke tilfældigt, at de sager dukker op nu.

Politiet har skærpet kontrollen med ulovlig cabotagekørsel efter ønske fra Folketinget, der har bevilget flere penge.
Arkiv / Martin Sylvest / Ritzau Scanpix

Inden for få måneder er der dukket tre rekordstore straffesager op mod danske vognmænd, og de er ikke kommet ud af det blå.

Tidligere på måneden faldt der dom i den hidtil største sag om svindel med førerkort hos det fynske vognmandsfirma Thomas B. Pedersen, der blev dømt for over 700 tilfælde af snyd.

Den 48-årige vognmand fik millionbøde og delvist ubetinget fængsel og blev blandt andet blev dømt for at køre på sin hustrus førerkort og på den måde overtræde reglerne om køre- og hviletid.

Den to andre straffesager gælder transportfirmaerne Erik Petersen A/S i Padborg, der er tiltalt for over 450 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel og H. P. Therkelsen A/S, der er tiltalt for mere end 1.200 tilfælde af ulovlig cabotagekørsel. De to sager er rekordstore og kan udløse de hidtil største bøder, når de kommer for retten. 

Folketingets ønske 

Vicepolitiinspektør Jesper Engelund, leder af politiets Tungvognscenter Syd, der står for kontrol af lastbiler, oplyser, at politiet har skærpet kontrollen med ulovlig cabotagekørsel efter ønske fra Folketinget.

- Kontrollen er helt generelt skærpet som følge af, at vi har fået flere ressourcer. Politiets tre tungvognscentre er af flere omgange blevet tildelt yderligere ressourcer siden oprettelsen. Både specifikt til cabotagedelen og til kontrol generelt, siger han.

Cabotagekørsel er, når en udenlandsk lastbil for eksempel henter varer på et lager i Kolding og kører det til København. Reglerne er simple: Lastbilerne må køre varer indenrigs tre gange på syv dage, så skal de forlade Danmark. Kørsel over tre ture er ulovlig cabotagekørsel – også kaldet piratkørsel.


FOTO: Arkiv / Martin Sylvest / Ritzau Scanpix

Har fået mere erfaring

Politiets tre tungvognscentre dækker hele landet og blev etableret i 2013. 

- Vi er naturligvis blevet dygtigere og dygtigere til at udføre kontroller og efterforskning inden for tungvognsområdet. Sagerne er resultatet af gode efterretninger, koblet sammen med god efterforskning og en forståelse for, hvordan branchen opererer, siger Jesper Egelund.

Den skærpede indsats skæpper i statskassen. Ét tilfælde af ulovlig cabotagekørsel udløser en bøde på 35.000 kroner. De to sager om ulovlig cabotagekørsel, der er på vej i retten, er de første store sager af den karakter, og derfor er der ingen præcedens på bødestørrelsen.

Men anklagemyndigheden oplyser, at der ikke vil blive tale om 1.200 gange 35.000 kroner og en bøde på 45 millioner kroner. Hvor stort bødekravet bliver, er alene op til anklagemyndigheden, der er gået i tænkeboks med bødepåstanden og ikke har yderligere kommentarer lige nu.

Ros fra vognmænd og 3F

I vognmandsorganisationen DTL roser direktør Erik Østergaard politiet med ordene: Fortsæt det gode arbejde, for det virker.

- Skal lovgivningen virke, fordrer det effektiv kontrol, og politiet har virkelig sat ind de senere år, hvor vi har set en markant stigning i sager. Det sender et klart signal om, at når man kører i Danmark, er der en latent risiko for at blive kontrolleret af politiet, siger Erik Østergaard.

    Set fra lastbilførersædet er forhandlingssekretær i 3F Transport Kim Rene Busch også glad for, at politiet får fat i flere af de brodne kar i transportbranchen.

    -  De mange lovbrud i de to nævnte sager er sket for nogle år tilbage. Det er store, komplicerede sager, som selvfølgelig tager tid at efterforske. Ekstra ressourcer til politiet og øget fokus slår for alvor igennem nu, og det er der grund til at glæde sig over, siger han.

    Retsagerne med de 1.200 og 450 lovovertrædelser er endnu ikke berammet, men kommer til at køre ved retten i Roskilde.

    Direktøren for transportfirmaet Erik Petersen A/S, Keld B. Petersen, har ingen kommentarer til de 450 tiltaler. Administrerende direktør i H.P. Therkelsen, Peter Therkelsen, er stærkt uenig i antallet på 1.200 ulovlige cabotagekørsler i anklageskriftet, men har ikke kommentarer så længe sagen behandles.