Gå til hovedindhold

Fagbevægelsens Hovedorganisation stiller i 2019 skarpt på de i alt 25.000 arbejdsmiljørepræsentanter og deres arbejde. Målet er at sikre et bedre arbejdsmiljø på landets arbejdspladser.

Arbejdsmiljørepræsentanterne er hverdagens helte, mener Ulla Sørensen, der er ansvarlig for 3F's arbejdsmiljøpolitiske arbejde.
Foto: Joachim Rode

Stress. Nedslidning. Uklar ledelse. Manglende ressourcer. For lidt tid til at udføre arbejdet og konflikter med chefen eller en kollega.

Der er udfordringer nok for de 25.000 arbejdsmiljørepræsentanter i Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der dagligt arbejder på at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø for deres kolleger.

3F’eren Arne Kjærsgaard Jensen er en af dem. Gennem et års tid har han været arbejdsmiljørepræsentant for 30 kolleger på Vestas vingefabrik i Lem. Den opgave bruger han halvdelen af sin arbejdstid på.

- Der er hele tiden noget at tage fat på. Det kan være alt fra sikkerhedsregler til løfteinstrukser. Jeg tænker nogle gange, at det er løgn, at det skal være så besværligt at få tingene gennemført. Men alt skal igennem mange led og instanser, siger Arne Kjærsgaard Jensen. 

Styrket indsats

Med kampagnen “ArbejdsMiljøRepræsentantåret 2019” sætter FH i år fokus på vilkårene for Arne Kjærsgaard Jensen og alle de andre arbejdsmiljørepræsentanter. Samtidig stiller kampagnen spørgsmål ved, hvordan man via deres arbejde kan styrke indsatsen for at skabe et bedre arbejdsmiljø på landets arbejdspladser.

- Det er ikke, fordi jeg oplever, at ledelsen ikke er samarbejdsvillig. Ledelsen har nok bare et større fokus på andre områder som for eksempel udbyttet til aktionærerne. Når det handler om at sætte penge af til at forbedre arbejdsmiljøet, synes jeg tit, at der bliver brugt lang tid på at finde den billigste, men ikke altid den bedste løsning, siger Arne Kjærsgaard Jensen.

En god investering

Det kan ellers godt betale sig at investere i et ordentligt arbejdsmiljø. I kommissoriet for regeringens ekspertudvalg, der i september 2018 kom med anbefalinger til en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats, fremgår det, at udgifterne ved et dårligt arbejdsmiljø løber op i 80 milliarder kroner om året i form af blandt andet udgifter til sygedagpenge, merudgifter til sundhedsvæsenet, produktionstab for virksomhederne og manglende skatteindtægter. 

Ulla Sørensen, der er ansvarlig for 3F's arbejdsmiljøpolitiske arbejde, mener, at det er på tide, at arbejdsmiljøet bliver taget alvorligt.

- Det er 3F’s medlemmer, der arbejder med nogle af de mest belastende arbejdsområder i Danmark. Derfor er vi nødt til at sikre, at fysisk og psykisk nedslidning undgås, siger hun.

Derfor er det vigtigt, at der er arbejdsmiljørepræsentanter på arbejdspladserne, og at deres arbejde understøttes bedst muligt, understreger Ulla Sørensen.

- Arbejdsmiljørepræsentanterne kender arbejdet rigtig godt og er derfor de bedste til at skubbe på i forhold til at finde løsninger på udfordringerne med arbejdsmiljøet. Jeg mener, at det er en god investering at sikre arbejdsmiljørepræsentanter bedre vilkår. De er garant for arbejdsmiljøet, siger hun.

Hverdagens helte

Ulla Sørensen betegner arbejdsmiljørepræsentanterne som hverdagens helte.

- De har i særlig grad mulighed for at indgå i en dialog med ledelsen og dermed sikre et bedre arbejdsmiljø. Mange gange er det få ændringer, der skal til for at forbedre arbejdsmiljøet, siger Ulla Sørensen.

- Jeg hilser derfor årets særlige fokus på arbejdsmiljørepræsentanterne meget velkomment. Der er hårdt brug for et arbejdsmarked uden arbejdsulykker, nedslidning og stress, siger hun.

Varetager en vigtig rolle

Rasmus Willig er leder af Center for Offentlige og Private Ansattes Ytringsfrihed ved Roskilde Universitet. Han mener, at arbejdsmiljørepræsentanterne varetager en vigtig rolle som medium og megafon-holder for dårlige og uretfærdige oplevelser på en arbejdsplads.

- Men i de seneste 10-15 år har der udviklet sig et særligt mønster på det danske arbejdsmarked, hvor ledelsen fralægger sig sit ansvar og enten forsøger at afvæbne eller returnere enhver kritik. Peger du på et problem, får du at vide, at du i stedet skal se det som en udfordring. Og er du stresset, bliver du spurgt, om du har problemer på hjemmefronten, siger Rasmus Willig.

- Når ledelsen agerer sådan i stedet for at tage hånd om tingene, mister den sin autoritet og legitimitet. Det er ikke nødvendigvis godt, at der er “ro på bagsmækken” i en virksomhed eller på en arbejdsplads. Hele forudsætningen for, at man kan forbedre arbejdsmiljøet, er, at man kan tale åbent om tingene og pege på problemer uden at skulle frygte, at det skader ens karriere eller fører til en fyreseddel, siger han.