Gå til hovedindhold
Det er selskaber som irske Ryanair, Europaparlamentet nu gør livet mere surt for.
FOTO: POLFOTO - Arkiv

I en netop vedtaget betænkning kræver Europa-Parlamentet, at der bliver sat en stopper for social dumping og unfair konkurrence i luftfartsbranchen.

Efter et langt tilløb er Europa-Parlamentet gået til kamp mod social dumping i luftfart.

Fire ud af fem europaparlamentarikere har stemt ja til en samlet strategi, der skal gøre op med unfair konkurrence og løndumping i luftfartsbranchen.

Strategien skal især bekæmpe selskaber, der for eksempel har medarbejdere ansat på 0-timers kontrakter, tvinger deres ansatte til at arbejde som såkaldte ”falske enmandsfirmaer”, eller flytter deres baser rundt for at spare på udgifter til løn og pension.

- Det er rigtig godt, at Europa-Parlamentet i dag har sat en tyk streg under, at vælger du som virksomhed at flyve i europæisk luftrum, skal du også tilbyde dine medarbejdere ordentlige løn- og ansættelsesforhold, siger Ole Christensen, EU-parlamentariker for Socialdemokratiet.

Nu skal Europa-Kommissionen vurdere, om den nye strategi skal være en del af det samlede forslag til en ny EU-lov på luftfartsområdet - og Ole Christensen håber, at EU’s kommisærer vil handle hurtigt.

- Nu er det op til Europakommisionen at vise, at de kan handle, før det er for sent. Vi ser flere og flere etablerede flyselskaber, der bliver tvunget i ud kreative løsninger for imødekomme truslen fra lavprisselskaberne, og vi regner da med, at der vil komme et seriøst udspil fra Kommisionen allerede i år, siger han.

Stop for Ryanair-metoder

Ole Christensen hæfter sig især ved, at Europa-Parlamentet sætter en klar stopper for det, han kalder ”Ryanair-metoder” - opkaldt efter det irske lavprisselskab, som den danske fagbevægelse protesterede kraftigt imod tilbage i 2015 - blandt andet på grund af deres brug af underbetalt arbejdskraft, og at de nægtede deres medarbejdere at organisere sig i fagforeninger.

Han mener også, at det nye tiltag er en hjælp til firmaer som SAS og Norwegian, der længe har råbt efter politiske løsninger på problemet med social dumping i luften.

- Ud over at sikre danske og europæiske arbejdstagere et anstændigt liv, giver det en hjælpende hånd til virksomheder, som gerne vil have ordentlige forhold for deres medarbejdere, siger Ole Christensen.

Pressechef hos SAS, Mariam Skovfoged, mener, det er godt, “at politikerne nu tager et skridt mod at sikre ens vilkår i luftfartsbranchen”.

Selskabet mener dog også, at det er alt for sent, at politikerne tager problemerne i luftfarten alvorligt.

- Der er sket en kæmpe udvikling i flybranchen bare i de sidste to-tre år, hvor der er stor konkurrence og pres på priserne. Det har vi som virksomhed været nødt til at tage konsekvenserne af - senest ved at åbne baser i udlandet. Den udvikling bliver ikke rullet tilbage med den her rapport, men det er da et skridt i den rigtige retning, siger Mariam Skovfoged.

V: Bruxelles er det forkerte sted at løse problemet

Hos Venstre er armene ikke helt så højt oppe. Partiets EU-parlamentariker Morten Løkkegaard mener ikke, at det bør være EU’s rolle at løse problemerne i luftfartsbranchen.

- Det er klart, at der ikke er nogen med et dansk synspunkt, der har sympati for, at løn og arbejdsforhold for piloter og andet flypersonale bliver undermineret. Men i Venstre mener vi ikke, vi skal invitere Bruxelles indenfor på det danske arbejdsmarked - for der er stærke kræfter i EU, der meget gerne vil ændre på den danske arbejdsmarkedsmodel, siger Morten Løkkegaard.

Han ser i stedet, at man løser problemerne internt i landene.

- Vi så jo i 2015, at den danske model var stærk nok til at smide Ryanair på porten, da de nægtede at overholde dansk lov. Derfor mener vi også, at problemet skal løses mellem arbejdsmarkedets parter, og ikke fra en overstatslig institution som EU, siger Morten Løkkegaard.