Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

3F, vognmænd og EU-politiker har det tunge skyts fremme over for EU-Kommissionen, som anklages for at forsøge at afspore vejpakken under dække af klimahensyn.

EU’s Vejpakke har som fornemste mål at modvirke social dumping på vejene i EU og sikre bedre arbejdsvilkår for lastbilchaufførerne.
arkiv

EU-Kommissionen meldte for få dage siden ud, at dele af Vejpakken kan være i strid med EU’s klimaplan, og den udmelding får en hård medfart i Danmark.

Blandt andet fra Erik Østergaard, der er direktør for brancheorganisation DTL – Danske Vognmænd.

- Det er helt skandaløst, hvad vi ser her. Vejpakken har været meget længe undervejs og er blevet stemt igennem i alle instanser. At der pludselig forsøges lavet forlænget spilletid, efter at kampen er fløjtet af, er helt utilstedeligt, siger Erik Østergaard.

Vejpakke modvirker social dumping

EU’s Vejpakke har som fornemste mål at modvirke social dumping på vejene i EU og sikre bedre arbejdsvilkår for lastbilchaufførerne. Vejpakken var omtumlet, omdiskuteret og flere år undervejs, inden den endelig blev stemt igennem i EU i sommeren 2020.

Der er blandt andet krav om, at lastbiler skal vende hjem til firmaets hjemadresse hver 8. uge for at få stoppet de såkaldte  postkasseselskaber, hvor transportfirmaet blot består af en fiktiv adresse i hjemlandet, hvor der ikke er skyggen af aktivitet. Det er især dét krav, der nu er årsag til balladen.

Efter vedtagelsen af Vejpakken påpegede EU-Kommissionen, at kravet kunne være i konflikt med EU’s store klimaplan. Kommissionen var bekymret for, at lastbiler ville køre tomme hjem, og satte en undersøgelse i gang og forbeholdt sig retten til at komme med ændringer til aftalen.

Nu er undersøgelsen – det såkaldte Ricardo-studie – klar. Ifølge undersøgelsen kan kravet øge CO2-udslippet fra godstransportsektoren med mellem 0,8 og 4,8 procent. Kommissionen har derfor meldt ud, at de vil åbne for diskussioner med medlemsstater og Europa-Parlamentet om at gribe til handling.

EU-politiker: Det kan ikke passe 

Det har også fået EU-politiker Marianne Vind (S) på banen med hård kritik. Hun sidder i Europa-Parlamentets Transportudvalg.

- Vejpakken er det vigtigste bolværk mod social dumping på landevejene og fuskende postkasseselskaber, EU nogensinde har vedtaget. Det kan simpelthen ikke passe, at Kommissionen skal blive ved med at så tvivl om dele af den lovgivning. Det er på tide, at de én gang for alle viser deres opbakning til de ordentlige, lovlydige vognmænd, siger hun.

Hun peger på, at enhver ordentlig vognmand kan organisere sin forretning, så hans lastbiler vender hjem til virksomhedens adresse hver 8. uge med en fyldt last.

Handler om fusk – ikke klima

DTL-direktør Erik Østergaard er bekymret for konsekvenserne for de danske vognmænd, der spiller efter reglerne.

Han peger på, at undersøgelsen viser, at en meget stor andel af de østeuropæiske lastbiler kun vender hjem til hjemmebasen én gang årligt.

- Sandheden er, at kritikken af vejpakkerne fra de østeuropæiske lande og de vestlige speditører, der har lukreret på forretningsmodellen, aldrig har handlet om klima, men om at få lov til at opretholde en forretningsmodel, der hviler på social dumping og unfair konkurrence, siger Erik Østergaard, der fæster lid til, at det massive flertal, der stemte vejpakken igennem, står fast.

3F: Der er tværtimod klimagevinst

Formand for 3F Transport Jan Villadsen tror ikke på, at der bliver ændret i Vejpakken.

- Det er en meget væsentlig detalje, at chaufførerne fremover skal aflønnes efter niveauet i det land, som de kører i. Det tager undersøgelsen ikke højde for, siger han.

Det vil sige, at for eksempel en bulgarsk chauffør skal have dansk løn på danske veje.

- Så giver det ikke længere mening at have fiktive postkasseselskaber i lavtlønslande, for så kan de jo ikke længere dumpe chaufførlønnen, siger Jan Villadsen.

Han oplyser, at 40 procent af kørslen i Danmark med østeuropæiske chauffører udføres af danskejede firmaer.

- En firmaadresse i Danmark i stedet for et postkasseskab i Letland eller Polen vil jo betyde mindre forurening og rent faktisk være en klimagevinst, fordi vi undgår de lange transporter hjem. Jeg giver ikke meget for Kommissionens rapport, siger Jan Villadsen.

Erik Østergaard oplyser, at nordeuropæiske, herunder danske, transportfirmaer, der har haft biler indregistreret i Østeuropa, allerede er begyndt at flytte til for eksempel Flensborg.

- Når det bliver for svært og dyrt at opretholde social dumping og spekulation i lavtlønschauffører som forretningsmodel, så kan man lige så godt flytte bilerne derhen, hvor de rent faktisk bruges, siger Erik Østergaard.