Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Skal man selv kunne vælge hvilke oplysninger fra sit privatliv, som Facebook har adgang til? Det bliver nu en sag for EU-Domstolen og kan få stor principiel betydning.

De fleste har nok prøvet at kigge efter et nye par bukser, en flyrejse eller en ny gryde til køkkenet inde på en hjemmeside, og så, vupti, dukker der en masse reklamer for de selvsamme produkter op minuttet efter i ens Facebook-feed. Det er vældig smart, men for nogle også grænseoverskridende, når sociale medier indhenter så mange oplysninger om den digitale færden.

Nu har den østrigske højesteret bedt EU-Domstolen vurdere, om dén praksis er i strid med de regler om persondata, som EU har vedtaget – den såkaldte forordning om databeskyttelse, GDPR

Og det glæder formanden for IT-Politisk Forening, Jesper Lund: 

- Det kan få stor, principiel betydning. Det er rigtigt interessant, siger han.

Særskilt samtykke

Sagen handler om en østrigeren Max Schrems, der er formand for organisationen None Of Your Business (NOYB), som arbejder for mere privatliv på internettet.

Højesteretten i Østrig har givet Max Schrems medhold i, at Facebook burde have givet ham fuld adgang til den data, som det sociale medie har indsamlet om ham. Og har altså besluttet at høre EU-Domstolen, om det er okay, at man skal give Facebook ret til at indsamle en stor mængde data om brugernes færden på nettet – eller give dem mulighed for at vælge noget af det fra.

Facebook mener, at det er nødvendigt, at man siger ja til, at man kan følge ens aktiviteter også på hjemmesider og apps uden for Facebook selv, for at de kan få finansieret deres gratis tjeneste. Det mener Noyb.eu ikke er rigtigt. De mener, at man skal have muligheden for at give et særskilt samtykke til, hvilke typer data der bliver indsamlet.

Facebook skal nok overleve

Hvis mange begrænser Facebooks muligheder for at følge dem, kan det betyde, at Facebook ikke kan målrette reklamer i samme omfang som nu. Og dermed vil det ikke være et så attraktivt sted at annoncere, som det er i dag. 

Jesper Lund er dog ikke bekymret for, om Facebook skal lukke og slukke, hvis dommen går dem imod. 

- Jeg er sikker på, at Facebook nok skal overleve uanset hvad. Men det vil give os mulighed for at ikke at give vores mest intime oplysninger til Facebooks reklamemaskine, siger han.

Over for Fagbladet 3F bekræfter Facebook, at de er ved at kigge på kendelsen fra den østrigske Højesteret. 

- Vi er forpligtet til GDPR-principperne og har lavet store forandringer til vores forretning som en del af fortløbende forsøg på at give vores brugere meningsfuld gennemsigtighed og kontrol over deres data, lyder det fra kommunikationskonsulent for Facebook i Norden, Camilla Norsted, i en skriftlig kommentar.

Opdateret 21. juli 2021 kl.12.30 med kommentar fra Facebook