Gå til hovedindhold

Unfair konkurrence fra udenlandske chauffører fik Erik Emil Hansen til at drømme sig ud af EU. Men nu vil han hellere blive og kæmpe.

Erik Emil Hansen i lastrummet i sin lastbil. EU's udvidelse med nye østeuropæiske lande truer danske chauffører på deres levebrød.
Joachim Rode

Erik Emil Hansen har kørt lastbil i 32 år.

Hans arbejdsliv kan deles op i to ret skarpe perioder: Før og efter 2004. Det var det år, hvor EU blev udvidet med 10 nye medlemslande, primært fra Østeuropa.

- Pludselig væltede det ind med udenlandske chauffører, og siden er udviklingen kun gået én vej: EU har leveret værktøjet til at ødelægge vores branche, siger 50-årige Erik Emil Hansen.

Han har oplevet en unfair konkurrence, hvor østeuropæiske chauffører kører i Danmark til langt lavere lønninger end de danske. Ofte fuldt lovligt, fordi EU’s regler giver mulighed for det. Ifølge EU’s indre marked skal det nemlig være let at transportere varer over europæiske landegrænser. Og det har ramt chaufførerne hårdt.

- Mange af mine kolleger siger “fuck EU, lad os komme ud!” Jeg forstår dem godt. Jeg har også været stiktosset.

Plads ved bordet

I dag kører Erik Emil Hansen for Nagel-Liller A/S med frugt, grønt, fersk kød og frostvarer i Danmark. Han er også formand for Godschaufførernes Landsklub.

- Kørselsopgaver som mine forsvinder stille og roligt til udlændinge, siger han.

Men nu sker der noget. I sidste måned vedtog EU-Parlamentet den såkaldte vejpakke, der er ved at blive forhandlet på plads i EU-systemet. Den strammer op på lovgivningen, så det bliver en hel del sværere at køre rundt på danske landeveje til dumpingløn og elendige arbejdsvilkår.

3F Transport har fået indflydelse på vejpakken gennem en omfattende lobbyindsats i Bruxelles.

- I dag synes jeg, at det er vigtigt at være med i EU, for at vi kan gøre en forskel. Det er trods alt bedst at have en plads ved bordet.

Til stemmeurnerne

26. maj skal danskerne til stemmeurnerne. Her skal der vælges 13 nye medlemmer af Europa-Parlamentet, som blandt andet får indflydelse på, hvordan den nye vejpakke kommer til at se ud.