Gå til hovedindhold

Nye elever på en række ungdoms- og erhvervsuddannelser i Aarhus-området får nu udskudt deres skoleopstart. Næsten al undervisning omlægges til at foregå online.

Den udskudte skoleopstart omfatter en række erhvervsskoler.
Henning Bagger / Scanpix

Opblomstringen af corona-smitte i Aarhus-området får nu konsekvenser for eleverne på en række af byens ungdoms- og erhvervsuddannelser. Ifølge en ny anbefaling fra sundhedsmyndighederne skal alle institutioner med ungdomsuddannelser i Aarhus Kommune udskyde deres fysiske opstart med 14 dage. Det fortæller Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier i en e-mail til Fagbladet 3F.

Anbefalingen omfatter en række erhvervsskoler og uddannelser samt alle offentlige og private gymnasier i Aarhus Kommune, gymnasiale suppleringskurser, toårig HF og HF-enkeltfag. 

Blandt de berørte skoler er Aarhus Tech og Jordbrugets Uddannelsescenter Århus, der udskyder opstarten for nye elever. De to skoler arbejder lige nu på højtryk for at få de nye elever introduceret til de digitale værktøjer. Undervisningen vil herefter foregå digitalt for langt de fleste elever.

For de fortsættende elever er undervisningen allerede blevet omlagt til digital undervisning.

Det er dog ikke al skoleaktivitet, der er lukket ned. For 10. klasseselever (EUD10) gælder, at de stadig skal møde ind på skolerne som normalt, da de ikke er omfattet af Sundhedsministeriets anbefalinger om hjemsendelse. Det samme gælder de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser.

Skoledirektør ked af nedlukning

For Annette E. Lauridsen, der er direktør for Aarhus Tech, sker nedlukningen ikke uden overvejelser:

- Vi ved fra undersøgelser af forårets nedlukning, at der er stor forskel på, hvor godt eleverne trives med digital undervisning. Nogle klarer sig bedre, andre værre.

Ifølge direktøren forsøger Aarhus Tech at forhindre, at eleverne mister forankringen til deres skole:

- Situationen gør det sværere for eleverne at få en relation til deres skole. Derfor laver vi nogle korte introduktionsforløb. Her kommer eleverne ind i små grupper og bliver introduceret til de digitale værktøjer, de skal bruge under nedlukningen. Vi håber også, at det vil styrke elevernes tilknytning til deres uddannelse.