Gå til hovedindhold

Ros fra 3F til partierne på Christiansborg for hjælpepakke på 260 millioner kroner til danske flyselskaber. Aftalen møder dog kritik fra støttepartier, fagforeninger og brancheorganisation.

Midt i historisk store fyringsrunder i Københavns Lufthavn kommer politikerne på Christiansborg luftfartsbranchen til undsætning med en hjælpepakke på 260 millioner kroner.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Midt i historisk store fyringsrunder i Københavns Lufthavn kommer politikerne på Christiansborg luftfartsbranchen til undsætning med en hjælpepakke på 260 millioner kroner. Den skal bruges til at støtte indenrigsruter, sætte lufthavnstaksten ned og til klimabidrag.

Aftalen får rosende ord med på vejen fra 3F:

- Jeg er rigtig glad for, at luftfarten nu får en tiltrængt saltvandsindsprøjtning. Det er en aftale med fokus på at sikre flest mulige arbejdspladser, siger Mads Andersen, formand for 3F Industri.

Brug for overlevelsespakke

Det er dog langtfra alle, som er tilfredse med beløbets størrelse:

- Hjælpepakken er langtfra nok. Det er desværre ved at være for sent at hjælpe dem, der har brug for hjælp. Det blev til en lille hjælpepakke, men der er brug for en overlevelsespakke, siger Thilde Waast, formand for FPU, der organiserer kabinepersonale og piloter.

Også HK Privat er utilfreds med pakken:

- Det er skuffende, at man ikke kommer med et mere seriøst bud på en genopretning af luftfarten, siger formand Simon Tøgern fra HK Privat.

Brancheforeningen Dansk Luftfart under DI havde også gerne set et større beløb:

- Der er brug for en meget større hjælpepakke, hvis vi skal undgå tab af et stort antal arbejdspladser. I den kommende tid vil vi uden tvivl se fyringer i luftfartsselskaber, lufthavne og hos leverandørerne til luftfarten, lyder det fra branchedirektør Michael Svane.

Manglende grøn profil

Undervejs i forhandlingerne forlod SF, Enhedslisten og Alternativet forhandlingerne, fordi de ikke mener, at der var en tilstrækkelig grøn profil:

- Tænk at regeringen, de borgerlige og Radikale Venstre ikke engang tør stille grønne krav om, at luftfarten skal leve op til de mål om CO2-reduktion, som branchen selv har skrevet ind i deres klimapartnerskab. Tamt!, skriver Anne Valentina Berthelsen (SF) således på Twitter.

Mads Andersen havde også gerne set en aftale med opbakning fra en større del af Folketingets partier:

- Det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke var muligt at lave en bred aftale, sådan som det har været for mange af de andre pakker. Men jeg er glad for, at regeringen alligevel kom i hus, siger han.

Mads Andersen understreger også, at luftfarten skal skubbe på for en grøn omstilling:

- Men det er ikke det, det handler om nu. Nu handler det om arbejdspladser, og om at vi også skal have en luftfart på den anden side af krisen.

Mads Andersen fremhæver også, at partierne bag aftalen har givet håndslag på at mødes at vurdere både aftalens effekt og de særlige udfordringer i Københavns Lufthavn.

Stor fyringsrunde

Pakken kommer, samtidig med at en større runde af massefyringer i Københavns Lufthavn er gået i gang.

I dag er der afskedigelser hos Aviator. De kommende dage kommer turen til Copenhagen Flight Services (CFS), SAS Ground Handling og Sodexo Airport Services.