Gå til hovedindhold

I Frankrig er det blevet en ny leg blandt teenagere at smide el-løbehjul i havnen: "Løbehjulkastet". På en enkelt dag fiskede dykkere 35 løbehjul op af havnen i Marseille. El-løbehjul er i flere tilfælde også endt i Københavns Havn, oplyser udlejningsfirmaet Voi.

Løbehjulsleverandøren Voi oplyser, at de har haft nogle tilfælde af el-løbehjul, der er blevet dumpet i Københavns Havn.

El-løbehjul, der smides i havnebassiner er blevet et stort problem i blandt andet den franske by Marseille, hvor en ny leg “løbehjulkastet” har bredt sig blandt franske teenagere. El-løbehjul ender også i Københavns Havn, oplyser firmaet Voi, en af de store udlejningsfirmaer i København.

På en enkelt dag fiskede dykkere 35 el-løbehjul op af havnebassinet i Marseille, der bliver kaldt “kirkegård for el-løbehjul” ifølge det tyske magasin Bild.

Saltvandet ødelægger løbehjulene, men der sker ikke kun materiel skade. Løbehjulene skader også miljøet, fordi løbehjulenes batterier er giftige, når de nedbrydes af saltvand. 

- På et tidspunkt eroderer batterierne, og så frigøres de stoffer, der er i dem. For eksempel litium, kobolt og andre kemiske stoffer, der forurener og er skadelige for miljøet. Grunden til, at vi skal aflevere batterier til genbrug på genbrugsstationer, er jo netop, at de indeholder farlige stoffer, siger professor og institutdirektør på DTU Energi Søren Linderoth.

Voi: Løbehjul i Københavns Havn

Pressechef i Voi Kristina Hunter Nilsson oplyser til Fagbladet 3F, at de har haft nogle tilfælde af el-løbehjul, der er blevet dumpet i Københavns Havn.

- Når vi først ved det, gør vi vores yderste for at fjerne dem. Heldigvis er dette isolerede tilfælde, og hovedparten af vores kørere bruger vores køretøjer ansvarligt, siger Kristina Hunter Nilsson, der ikke kan sætte præcist antal på, hvor mange løbehjul, der er ødelagt og forlist.

Hentes op med kæmpemagnet i Paris

Kristina Hunter Nilsson oplyser, at Voi også kender til, at deres el-løbehjul ender i havnebassiner i Paris.

- Når de er under vand, virker GPS’en ikke mere, så de kan være svære at lokalisere. Vi samarbejder med en frivillig organisation, der samler løbehjulene ind med en stor magnet, siger hun.

I Marseille er udbyderne stoppet med at leje el-løbehjul ud nær vandet, hvor de heller ikke kan parkeres. I håb om at det kan sætte en stopper for “løbehjulkastet”.

Funktionsleder i Miljøstyrelsen Mikkel Clausen oplyser, at det afhænger af batteritypen, hvilke kemikalier, der løber ud af batteriet og ender i vandmiljøet.

- De kemikalier, der flyder ud, kan for eksempel være blysyre, nikkel eller lithium. Det er klart, at det ikke er gavnligt, siger han.

Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning oplyser, at det ikke umiddelbart er et problem, som de kender til, men at de ikke ikke har mulighed for at udtale sig nærmere på grund af ferie.