Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

I disse dage går tusinder af ferierejsende gennem lufthavnene i Danmark med kurs mod eksotiske destinationer. Men det kan være svært at gennemskue, hvilke selskaber der har aftaler om ordnede vilkår.

Vibeke Toft / Ritzau Scanpix

Af Morten Tiirikainen, journalist, luftfart.nu

Som flypassager er det en sand jungle at finde hoved og hale i, hvilke luftfartsselskaber der har indgået overenskomstaftaler om ordnede forhold med deres medarbejdere.

På den ene side er billige flybilletter ikke ensbetydende med dårlige arbejdsvilkår. På den anden side er selskaber, som historisk har været kendt for ordnede arbejdsvilkår, begyndt at udflage fly til lande, hvor lønningerne er billigere.

Dertil kommer, at selskaber med ry for horrible arbejdsvilkår er begyndt at dukke op under nye navne. 

På diverse søgemaskiner for flybilletter er det i dag ikke muligt at filtrere efter, om den afgang, man vil købe billet til, produceres på ordnede arbejdsvilkår. Scenariet kompliceres yderligere af, at mange selskaber i større og større omfang gør brug af underleverandører.

Her kan du se listen over selskaber med overenskomst.

Hvad gør en overenskomst?

En overenskomst sikrer de ansatte en masse rettigheder, som ikke er skrevet ned ved lov.

Uden disse rettigheder vil selskabet kunne presse de ansattes vilkår for at holde omkostningerne nede, forklarer Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union, FPU:

- Vi oplever desværre ofte, at manglende overenskomst er ensbetydende med dårlige løn- og arbejdsvilkår, fordi virksomheden udnytter, at hver enkelt ansat skal forhandle sine egne vilkår, siger han og tilføjer:

- Men en overenskomst handler ikke kun om løn og arbejdstid. Det er også et spørgsmål om medindflydelse og juridisk beskyttelse af de ansatte.

FPU er i dansk sammenhæng gået aktivt ind i at overenskomstdække de underleverandører, som i stadig større omfang finder vej ind i flåden hos blandt andet SAS. Flere af disse leverandører trådte ind på det danske marked med uhørt lave lønninger, hvilket der nu er rettet op på.

Det betyder i dag, at en flyrejse med SAS i mere end 9 ud af 10 tilfælde foregår på ordnede vilkår. Det til trods for at leverandørerne står for mere end hver tredje SAS-afgang. Medarbejderne i SAS Irland, som primært flyver til Skandinavien fra Malaga og London, har endnu til gode at få deres vilkår sikret i en kollektiv overenskomst.

Hvad gør man som forbruger?

Lister over, hvilke selskaber der behandler sine ansatte rimeligt ved at indgå overenskomstaftaler, kan være en nyttig håndsrækning til de danske forbrugere, påpeger Vibeke Myrtue Jensen, rådgiver i Forbrugerrådet Tænk.

- Især når listen kommer fra en pålidelig kilde, som en fagforening er på netop dette spørgsmål, siger hun og tilføjer:

- Generelt går vi i Forbrugerrådet Tænk ind for få, enkle og tydelige mærkningsordninger. 97 procent af forbrugerne i en undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk finder det vigtigt, at de produkter, de køber, er produceret ansvarligt - herunder også ordentlige arbejdsvilkår.

Udviklingen i europæisk luftfart går i stigende grad mod, at store selskaber som netop SAS lader underleverandører producere for sig. Den flyrejsende bemærker sjældent, at både fly og personale kommer fra et andet selskab, når underleverandørernes fly er malet i samme farver, som selskabet de flyver for, og kabinepersonalets uniformer matcher ligeså.

Det faktum komplicerer ifølge Vibeke Myrtue Jensen valget for forbrugerne, som ønsker, at arbejdsvilkårene skal være i orden.

- Overordnet er det rigtig kompliceret at finde ud af, på hvilken måde flyrejser bliver produceret. Det er ikke noget, man har en chance for at finde ud af, siger hun.

Ryanair gemmer sig bag nye navne

Et andet eksempel er Ryanair, der trods overenskomster i enkelte lande med visse medarbejdergrupper stadig er associeret med dårlige arbejdsvilkår blandt de kritiske flyrejsende.

Det seneste år er selskabet imidlertid begyndt at gemme sig bag nye navne. Flyene får nye farver, og nu står der ikke “Ryanair”, men “Malta Air” eller ”BUZZ” på billetter og fly. Pludselig har kunderne ingen chance for at vide, hvem de handler med.

- Der er mange forhold, som gør sig gældende, når en rejse skal købes: Tid, destination, services og arbejdsforhold. Grundlæggende mener vi jo, at alt bare skal være i orden, så man kan koncentrere sig om at vælge det rette produkt, understreger Vibeke Myrtue Jensen.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk kunne eksempelvis en Fairtrade-ordning for fly være en hjælp for forbrugeren til at vælge flyselskaber, der ikke kun tænker profit. Til en sådan ordning træder i kraft, må forbrugerne selv orientere sig via oversigter fra blandt andet fagforeningerne.