Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Til august begynder udrulningen af MitID, som skal afløse NemID. Nye digitale løsninger erstatter nøglekort og nøgleapp, som skal øge sikkerheden og gøre det sværere at misbruge MitID. Forbrugerne får besked, når det bliver deres tur.

Til august får de første danskere besked om, at de skal skifte deres NemID ud med det nye, digitale MitID.
Emil Helms / Ritzau Scanpix

Til sommer er det slut med NemIDs nøglekort. NemID bliver nemlig til MitID, og den nye indgang til netbank og onlinekøb bliver mere digitaliseret end sin forgænger. 

Hvis du allerede er en flittig bruger af NemIDs nøgleapp, kommer du formentlig ikke til at mærke det store til skiftet. Med den nye online signatur skal du nemlig stadig bruge en app til at godkende køb på nettet, eller når du skal logge på e-boks. 

Men hvis du til gengæld er vant til at tage papkortet frem fra pungen, når du logger på netbank eller borger.dk, fordi du ikke ejer en smartphone eller bare ikke har lyst til at bruge en app, er der selvfølgelig også hjælp at hente. Det vil nemlig være muligt helt gratis at bestille en kodeviser eller en kodeoplæser. 

Det er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark, som står bag det nye MitID. Og de står klar med hjælp til danskerne, når det nye system bliver udrullet i august i år.

- Vi har fokus på at sikre så god en overgang til MitID som muligt. Danskerne er generelt gode til at tage nye digitale løsninger i brug, men for at sikre, at vi får alle med, lancerer vi i august 2021 en kampagne, og vi står klar med support for at hjælpe hele Danmark i gang med det nye digitale id. Alle kan få hjælp, hvis de har brug for det, siger Adam Lebech, vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, i et skriftligt svar til Fagbladet 3F.

Nye, digitale løsninger 

MitID kommer til at kunne bruges til det samme som NemID i dag. Men i stedet for at logge ind med dit CPR-nummer, skal du bruge et id, som du selv finder på. På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside kan du læse om de specifikke krav til dit bruger-id, hvis du har lyst til at gå i tænkeboksen allerede nu. 

Du bliver også bedt om at vælge et såkaldt ‘idenfikationsmiddel’. Hvor du tidligere har kunnet vælge mellem NemID-nøgleappen eller -nøglekortet, har du med MitID tre løsninger at vælge imellem: app, kodeviser eller kodeoplæser.

Appen kommer til at minde rigtigt meget om den nuværende nøgleapp, hvor du med et ‘swipe’ kan godkende med MitID. Den nye app kommer dog til at have den smarte funktion, at man kan have flere bruger-id tilknyttet samme app. Det betyder for eksempel, at mor kan have både fars og sine to børns bruger-id på sin app, men hvor alle medlemmer af familien har hver deres kode.

Hvis du ikke er til apps, kan du få tilsendt en kodeviser eller en kodeoplæser med posten. Begge løsninger viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du godkender med MitID. Kodeviseren minder mest af alt om en personsøger, imens kodeoplæseren med sin store skærm ligner en lommeregner og kan læse koden op for dig, hvis du har nedsat syn.  

Forbrugerrådet Tænk ser potentielle problemer

Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark har sammen med forskellige organisationer, foreninger og andre interessenter brugt de seneste år på at udvikle den nye signatur. Her har blandt andet Forbrugerrådet Tænk være inviteret med til møder, hvor planerne for MitID er blevet gået grundigt efter i sømmene, og hvor de forskellige parter har kunnet givet udtryk for deres bekymringer. 

Hos Forbrugerrådet Tænk, som varetager forbrugernes interesser, ser de blandt andet en potentiel bekymring i at have det hele på sin smartphone. Hvis telefonen går i stykker, og man ikke har bestilt hverken kodeviser eller kodeoplæser, er de bange for, at det kan være svært at komme ind i systemet igen.

- Vi efterlyser en løsning til de personer, som risikerer at havne i en situation, hvor deres telefon er gået i stykker eller lignende, så det ikke ender med, at de ikke kan tilgå eksempelvis deres e-boks i flere dage, siger Ida Marie Moesby, der er økonom og blandt andet sidder med betalinger via NemID og MitID for Forbrugerrådet Tænk.

Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark har kunnet oplyse til Fagbladet 3F, at man med MitID kan have en backup til sin smartphone-app ved også at have downloadet appen på for eksempel sin tablet. Desuden vil en ny funktion i slutningen af 2021 gøre det muligt at få et nyt identifikationsmiddel ved hjælp af sit pas. 

Større fokus på sikkerhed

NemID bliver til MitID for at sikre en større sikkerhed. Med tiden bliver digitale løsninger, såsom mobiltelefoner og computere, forældede, og så er det tid til at skifte dem ud. Det samme er nu tilfældet med NemID, som bliver til MitID for at kunne følge med udviklingen. 

Samtidig peger Ida Marie Moesby fra Forbrugerrådet Tænk på, at ved at gå væk fra papkortet bliver det forhåbentlig også sværere at misbruge den digitale identifikation. Gennem årene har vi set flere eksempler på, at der bliver svindlet med NemID, blandt andet fordi nøglekortet er blevet kopieret og delt med andre. Både frivilligt og ufrivilligt. 

- Man troede ikke, at det var muligt at svindle med NemID, men historien viste os, at det var det altså. Vi er derfor meget opmærksomme på, at MitID bliver en mere sikker løsning, siger Ida Marie Moesby. 

LÆS OGSÅ: Svindlere overtog mands NemKonto

Forbrugerrådet Tænk har desuden fokus på, hvem der har ansvaret, hvis det alligevel skulle ske, at en borger fik misbrugt sit MitID. Det handler med andre ord om, hvem der ‘hæfter’ for, at MitID bliver misbrugt. For Forbrugerrådet Tænk er det vigtigt, at det ikke er forbrugeren, der bliver stillet til ansvar, hvis kriminelle eksempelvis har stjålet NemID-oplysninger og brugt dem til at handle på nettet. 

- Man skal selvfølgelig stilles til ansvar, hvis man har været skødesløs og dermed selv har skyld i det, men det er i alle tilfælde vigtigt, at man for hver enkelt sag konkret vurderer, om forbrugeren selv er skyld i det, eller om vedkommende er blevet svindlet, påpeger økonom Ida Marie Moesby.

Ifølge dansk lovgivning hæfter borgere, som uforskyldt får deres identitetsoplysninger misbrugt, i udgangspunktet ikke for lån eller køb, som de ikke selv har foretaget. Det fremgår af et svar fra Justitsministeren på et spørgsmål stillet af Folketingets Retsudvalg.

Vigtigt at holde sig opdateret

Både teamet bag det nye MitID og Forbrugerrådet Tænk understreger og lover, at der vil være hjælp at hente, hvis det hele virker lidt uoverskueligt til august, og man ikke er en haj til alt det digitale. 

Ifølge Ida Marie Moesby er det bare vigtigt, at man reagerer nogenlunde med det samme, når det i slutningen af sommeren bliver ens tur til at skifte NemID ud med MitID. Men det er samtidig vigtigt ikke at blive bekymret eller utålmodig. Skiftet kommer nemlig ikke til at ske fra den ene dag til den anden, men derfor er det stadig vigtigt at holde sig opdateret, siger hun.