Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Om lidt går det løs med MitID, som erstatter det eksisterende NemID. Læs med her, hvis du er tvivl om, hvad næste skridt er.

Frem til sommeren 2022 vil de omkring fem millioner danskere, som i dag bruger NemID, skifte over til den digitale afløser, MitID.

Lørdag går det nye MitID i luften. MitID erstatter NemID, og denne weekend får de første danskere på deres netbank besked om at begynde overgangen til den nye digitale løsning.

For nogle kan det føles som en stor omvæltning at skulle gå fra det ene system til det andet. Måske frygter nogle, at de ikke når med, når resten af Danmark overgår til MitID. Her garanterer Digitaliseringsstyrelsen dog, at der vil være en løsning til alle.

- Vi kan godt forstå, at det giver mange bekymringer. Hvad kommer der til at ske? Men vi har fokus på, at alle skal kunne få en løsning – ligesom at der også er løsninger til alle i dag, siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech.

Nedenfor kan du få svar på nogle af de bekymringer, det kan være, at du sidder inde med i forbindelse med lanceringen af NemID’s afløser, MitID.

Opdatering af ID-oplysninger

Knap fire millioner af de mere end fem millioner danskere, der i dag har NemID, bruger NemID-nøgleappen, når de skal handle på nettet eller logge på deres netbank. For at kunne installere det nye MitID fra starten af oktober er omkring to millioner danskere blevet bedt om at bevise, at de er, hvem de udgiver sig for at være. Det klares ved, at man i NemID-appen scanner sit pas ved at bruge telefonens kamera.

Det er dog kun nyere telefoner, der i stand til at læse den chip, der sidder i passet. Det skyldes, at telefonen skal have en såkaldt NFC-teknologi til at scanne passet. Og passet må ikke være ældre end fra 2012. Det har skabt mange bekymringer i de danske hjem. Kan jeg så ikke få MitID, hvis min telefon ikke kan scanne passet? Og hvad hvis jeg slet ikke har et pas? 

Hvis du er en af dem, der af den ene eller den anden grund ikke har fået udført din identitetssikring, selvom du i Digital Post har fået besked om det, kan du tage det helt roligt.

Digitaliseringsstyrelsen, der sammen med Finans Danmark står bag det nye MitID, understreger nemlig, at der vil komme andre muligheder på et senere tidspunkt, blandt andet at få hjælp i Borgerservice.

- Hvis man ikke har en nyere telefon eller pas, er der ingen grund til at gøre noget lige nu. Man vil få besked en gang i foråret, og indtil da skal man bare blive ved med at bruge NemID, som man plejer, siger vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Adam Lebech.

Selvom man ikke har en telefon, der kan scanne chippen i passet, kan telefonen stadig være ny nok til at downloade den nye MitID-app. Telefoner helt tilbage til iPhone 5S understøtter nemlig appen. Så når du i foråret har fået verificeret din identitet, eksempelvis i Borgerservice, kan du uden problemer få den nye app.

Ingen telefon eller pas

Faktisk behøver du slet ikke eje hverken telefon eller pas for at få MitID. Du skal selvfølgelig have en smartphone, hvis du vil downloade MitID-appen, hvor du med et swipe kan logge på, ligesom du kender det fra NemID-nøgleappen. Men hvis du i dag er tilhænger af NemID’s nøglekort, vil du kunne bestille enten en lille kodeviser, der viser den adgangskode, man skal taste ind, eller en kodeoplæser, som læser koden op, når MitID afløser for NemID.

Der er altså ingen grund til at smutte i Elgiganten efter en ny telefon. I hvert fald ikke hvis grunden til købet er det nye MitID.

I de senere år har vi desværre set mange eksempler på, at der er blevet svindlet med NemID-nøglekortet. Borgere er blandt andet blevet lokket til at kopiere papkortet eller sende et billede af alle nøglerne til en anden person. Her kommer både kodeviseren og kodeoplæseren til at være sikrere løsninger, fordi de begge kun vil vise én kode ad gangen.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen har alle løsninger det sikkerhedsniveau, som hedder “niveau betydelig”.

Der skal være en løsning til alle

MitID har været undervejs i flere år. Og i udformningen af den nye digitale løsning har teamet bag MitID rådført sig med mange interessenter, både foreninger, organisationer og virksomheder. Her har blandt andre Ældre Sagen spillet en væsentlig rolle, da foreningens medlemmer udgør en gruppe, som spænder fra de meget it-nysgerrige til de personer, som slet ikke lever et digitalt liv.

Hos Ældre Sagen er der derfor særligt fokus på, at alle, der har muligheden for det, får hjælp til at komme med over til MitID. Og det er ifølge foreningen det offentliges ansvar at løfte den opgave.

- Vi har grundlæggende en forventning om, at når man udruller så stort et system, så er man gearet til at hjælpe alle dem, der skulle få brug for det. Uanset hvor mange det skulle dreje sig om, siger Louise Kambjerre Scheel, der er seniorkonsulent i Ældre Sagen.

Ældre Sagen har oplevet forvirring i forløbet op til MitID og understreger behovet for forståelig og klar information fra myndighederne til borgerne om den kommende proces.

- Vi får ikke alle borgere til at hoppe med på samme tog. Men hvis vi skal have så mange med som muligt, skal de have ordentlig information og kommunikation og mødes dér, hvor de er, siger Louise Kambjerre Scheel.

Louise Kambjerre Scheel og Ældre Sagen har over for myndighederne flere gange understreget, at borgerne har rigtigt mange forskellige behov, der skal mødes. Ældre Sagen forventer derfor, at dette sker og mener ikke, at der på nuværende tidspunkt er grund til at tro, at nogle borgere ikke vil kunne blive hjulpet.

Ældre Sagen stiller også selv hjælp til rådighed for at gøre processen så overskuelig og problemfri som muligt for sine medlemmer. Foreningens mange it-frivillige i lokalafdelingerne rundt om i landet kan hjælpe med vejledning og understøtte processen. Faktisk kræver det ikke medlemskab at få hjælp af Ældre Sagens lokalafdelinger.