Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Giv aldrig fortabt over for rykkere – rådgiver siger, at der altid kan findes en løsning og vej ud af gæld. Flere långivere begår fejl, og det hjælper kunder.

Mange forskellige mennesker fra flere samfundslag kommer i fogedretten med deres sager, og det kan være en vej til at undgå at betale for urimelig gæld.
Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

Nordea har solgt mange kunders gæld til et norsk firma, og de kan dermed ikke længere klage til Det finansielle ankenævn. Danske Bank har opkrævet mere gæld, end folk skyldte. Forbrugerombudsmanden har dømt over 200 lån ugyldige, fordi långiveren ikke har kreditvurderet kunderne godt nok.

Der er uro omkring långivning i Danmark. Vi kan alle ende i en situation, hvor udgifterne er større end indtægterne. Sygdom, ulykke, skilsmisse, tab på hus, dyre forbrugslån og mange andre situationer fører tit til gældsproblemer.

Rykkerbreve kan virke overvældende. Men det er dumt at ignorere dem. Det er bedre at tage kampen op med dem, man skylder penge.

Det råder Michael Roth til. Han er jurist og er med til at drive et af de firmaer, der hjælper skyldnere.

- Der er altid en løsning og en vej ud af gæld, siger Michael Roth fra “Hjælp Til Gæld” i Hillerød.

Sådan gør du med en rykker

  • Hvis en virksomhed mener, at du skylder dem penge, må de ikke bare sende dig til inkasso. De skal først rykke dig.
  • Er du uenig i, at du skylder noget, eller mener du, at beløbet er for højt, skal du straks gøre indsigelse. Gør du det, må virksomheden som udgangspunkt ikke sende dig rykkere med rykkergebyrer, før det er afklaret, om du skylder noget og hvor meget.
  • Virksomheder må godt opkræve rykkergebyrer, men højest på 100 kroner. Mellem hver rykker skal der gå mindst 10 dage, og de må højst sende tre rykkere.
  • Du kan eventuelt fortælle firmaet, at du ikke har råd til at betale det hele, men godt vil forhandle om en akkordordning, så du betaler en del af beløbet, og der slås en streg over resten. Måske lykkes det.

Hvis gælden ryger til inkasso

  • Betaler du ikke, kan virksomheden sende dig til inkasso. Derefter kan inkassofirmaet opkræve nye omkostninger. Men der er i lovgivningen sat grænser for, hvor meget de må forlange i gebyr.
  • Tag straks kontakt til inkassofirmaet. Forklar dem, hvorfor du ikke har betalt. Måske kan du lave en aftale om en afdragsordning eller en anden løsning
  • Hvis du mener, at inkassofirmaet opfører sig på ulovlig vis, så kan du klage til Rigspolitiet. Det er dem, der giver tilladelse til at drive inkassofirma, og de kan også inddrage tilladelsen.

I RKI?

  • Mange frygter at komme til at stå i gældsregistret RKI. Vil du undersøge, om du er opført som dårlig betaler, så kan du tjekke det hos Experian, der er firmaet bag RKI, på linket www.dininfo.dk
  • Firmaer og offentlige myndighederne kan ikke indberette enhver gæld til RKI. Man skal skylde over visse beløb.
  • Er du utilfreds med at stå i RKI, kan du klage til Experian. Er du utilfreds med afgørelsen fra Experian, kan du klage videre til Datatilsynet.

Din gæld bliver solgt

  • For eksempel en bank må godt sælge din gæld til andre. Men dine rettigheder vil stadig være de samme.
  • Faktisk kan du komme til at stå i en bedre situation, hvis din gæld bliver solgt, siger Michael Roth. Køberen får nemlig typisk stor rabat, når de køber en klump af misligholdt gæld. De giver måske kun 10 procent af, hvad der skyldes. Derfor kan det være nemmere at forhandle med dem om at slippe ud af gælden for et mindre beløb, end hvad man skylder.
  • Hvis man er utilfreds med, hvad den nye ejer af gælden gør, kan man klage til Forbrugerombudsmanden eller Rigspolitiet. Det har erhvervsminister Simon Kollerup for nylig oplyst i et svar i Folketinget.

I fogedretten

  • Det lyder dramatisk at blive sendt i fogedretten. Men det kan faktisk i nogle situationer være en fordel at lade fogedretten se på sagen.
  • Fogedretterne har været medvirkende til, at en masse låneaftaler er kendt ugyldige. Det skyldes, at långiverne ikke på forhånd havde tjekket folks kreditværdighed, sådan som de skal. Så slås der en streg over gælden.
  • Forbrugerombudsmanden har også været inde i en række af sagerne og udsendte i fjor en meddelelse om lånesagerne – antallet er siden steget til over 200.

Hjælp at hente

Forbrugerrådet Tænk driver en økonomi- og gældsrådgivning. I fjor blev der givet næsten 3.400 rådgivningsforløb, blandt andet via telefon og mail.

Næsten 1.000 personer fik en mere udførlig hjælp i fjor på syv centre rundt i landet. Bistanden gives til folk med stor gæld, lav indkomst og lavt rådighedsbeløb.

Kilder: Blandt andet Forbrugerrådet Tænk, “Hjælp til Gæld”, Forbrugerombudsmanden, Experian med flere