Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Den såkaldte Bilkommission er i dag kommet med anbefalinger til, hvordan den danske bilpark bliver grønnere. Ejere af diesel- og benzinbiler kommer til at betale en del af regningen - det kan koste op mod 6.000 kroner ekstra om året.

Bilkommissionen arbejder med forskellige modeller for, hvordan man skal få flere elbiler på de danske veje. Én ting er sikkert: Det bliver dyrere for ejere af benzin- og dieselbiler.
Mads Claus Rasmussen

Hvis CO2-udledningen fra udstødningsrørene på landets 2,7 millioner personbiler skal ned, så skal ejere af benzin- og dieselbiler til lommerne. 

Hvor meget, det kommer til at koste, afgør politikerne, der netop har fået en række forslag i en rapport fra Bilkommissionen.

Kommissionen har i halvandet år arbejdet på at komme med deres bud på fremtidens bilafgifter og grøn omstilling til elbiler

Hvor stor regningen bliver i kroner og øre for ejerne af en diesel- eller benzinbil afhænger af, hvor mange elbiler, politikerne beslutter, skal køre på vejene.

Kommissionen har opstillet flere forskellige scenarier: 

Den største regning i udspillet til en gennemsnitlig bilejer er på 5.900 kroner årligt. Den kommer, hvis politikerne satser på en million elbiler på vejene i 2030. 

Det regnestykke er lavet, fordi den tidligere VLAK-regering i 2019 bad kommissionen komme med et bud på, hvordan der kan komme en million flere elbiler på de danske veje i 2030, uden at det koster statskassen noget.

Anbefaler 750.000 elbiler 

Ekstraudgiften daler til 400 kroner om året for diesel- og benzinbiler, hvis politikerne ender med at beslutte, at der skal være 500.000 elbiler på vejene i 2030. Den model anbefaler kommissionen ikke, da den fjerner for lidt CO2.

Vælger politikerne i stedet at gå efter 750.000 elbiler i 2030, lyder regningen på 2.300 kroner årligt til bilejerne. Den model anbefaler kommissionen, siger kommissionens formand Anders Eldrup.

- Modellen med en million elbiler biler har en for høj samfundsøkonomisk pris. Scenariet med 750.000 elbiler har en bedre balance. Det vil blive et par tusind kroner dyrere for ejerne af benzin- og dieselbiler og et par tusind kroner billigere for indehavere af elbiler, siger han.

Vil indføre roadpricing - men ikke nu 

Kommissionen foreslår også at indføre den såkaldte roadpricing på tung trafik - lastbilerne. Det er en vejafgift, hvor man betaler efter, hvor mange kilometer man kører, og som vil indbringe en milliard kroner årligt, ifølge kommissionen,  

- Men vi anbefaler ikke roadpricing her og nu. Det tør vi ikke. Intet land har endnu indført fuld roadpricing. Det er et meget kompliceret system at indføre. Vi må vente til andre lande i verden indfører det og få erfaringer derfra. Roadpricing vil være godt på længere sigt, siger Anders Eldrup og fortsætter:

- Vi anbefaler roadpricing fra 2025 for den tunge trafik, og så kan man bruge erfaringerne til at indføre roadpricing for personbiler også, siger han.

3F: Det går for langsomt

Det er alt for forsigtigt, mener formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

- Teknologien til roadpricing findes allerede, og vi har i 3F udarbejdet et omfattende forslag til intelligente kilometerafgifter for både tung trafik og personbiler, der kan afløse det nuværende tåbelige afgiftssystem. Det foreslår vi at indføre over de næste syv år. Vi skal ikke vente på, at andre lande indfører roadpricing, før vi selv løser problemerne med grøn omstilling, siger Jan Villadsen og fortsætter:

- Vi skylder klimaet og bilejerne at få løst den grønne omstilling hurtigt. Og alle skal betale for slid på vejene, mindre trængsel og udledning af drivhusgasser. Jo før, jo bedre, siger Jan Villadsen, der pointerer, at 3F’s forslag er på linje med kommissionens forslag om roadpricing - på nær tempoet.

Vognmænd: Nej tak

Erik Østergaard, administrerende direktør for DTL-Danske Vognmænd, mener ikke, at det er rimeligt, at den tunge trafik skal betale for grøn omstilling af personbilparken.

- Vognmændene løser uundværlige samfundsopgaver. De opretholdt for eksempel forsyningssikkerheden, da corona-krisen lukkede landet. Vognmændene er presset af hård konkurrence fra Østeuropa og er i knæ. Skal de nu beskattes yderligere, så rammer det hårdt, og regningen ender hos forbrugere og erhvervsliv, siger han og fortsætter:

-  Den grønne omstilling en kæmpe udfordring. Det er en meget svær opgave at finde penge til den. Men roadpricing på alene tung trafik er en forkert vej at gå, siger han.