Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Verdens rigeste mand, Elon Musk, vil ikke tegne overenskomst med ansatte på svenske Tesla-værksteder. Men det kan ramme Teslas image, lyder det fra to af landets førende brandingeksperter.

Tesla-ejeren Elon Musks modstand mod fagforeninger kan skade Teslas image.
Rebecca Cook/Reuters/Ritzau Scanpix

120 mekanikere, der arbejder for Tesla-værksteder i Sverige, har i ugevis lagt arm med det verdenskendte elbilfirma Tesla. De vil have en overenskomst. Men Elon Musk, der ejer Tesla, er indædt modstander af, at arbejdere organiserer sig.

Men der er risiko for, at Elon Musk taber mere end en overenskomst. Teslas brandværdi er nemlig på spil.

- Jeg tror i høj grad, at det kan skade Teslas brand i Danmark, lyder vurderingen fra Eva Svavars, der er brandingekspert og partner i kommunikationsbureauet Lead Agency.

Både danske, norske og finske fagforeninger har vist opbakning til den svenske konflikt ved at varsle sympatikonflikt. Blandt andet er havnearbejdere i Esbjerg klar til at blokere for Tesla-biler, der har kurs mod Sverige.

LÆS OGSÅ: Det handler Tesla-konflikten om

- Tesla er kendt for noget godt, fordi de har formået at gøre elbiler til en luksusvare. Men når sådan noget her sker, opdager flere måske, at Tesla ikke bare er en elbil. Det er faktisk også en arbejdsplads og et firma med en kontroversiel holdning til fagforeninger, lyder det fra Eva Svavars.

Tesla kommunikerer på en helt særlig måde

Eva Svavars råder altid virksomheder, der er i konflikt eller i shitstorms, til at gå i dialog om sagerne. Og i det her tilfælde mener hun, at Tesla kommunikerer fuldstændig anderledes end andre moderne virksomheder. 

- Elon Musk gør lige præcis, hvad der passer ham. Hans respons på en fagforeningskonflikt er jo bare: Jeg hader fagforeninger, siger hun og pointerer, at nogle måske synes det er fedt, men andre vil blive frastødt af det. 

På det sociale medie X har Elon Musk kaldt de svenske mekanikeres strejke for ’vanvittig’. 

Spørger man Frederik Preisler, der er brandingekspert og rådgiver i kommunikationsfirmaet Mensch, vil de fleste Tesla-købere være ret ligeglade med en fagforeningskonflikt. 

- Ingen er jo i tvivl om, at han er den mest rå form for liberalisme og kapitalisme, siger han og fortsætter:

- En del af brandet er jo, at der er en hensynsløshed hos Elon Musk. Det hyldes måske ikke ligefrem hos Tesla-ejerne, men man ser det som en del af pakken, siger Frederik Preisler.

Han mener dog godt, at medieomtalen kan give Teslas omdømme en ridse i lakken på kort sigt. 

Et af verdens stærkeste brands

På længere sigt er forudsigelsen anderledes. 

Ifølge Frederik Preisler vil det blive meget svært at se en reaktion på konflikten i deres salgstal. Forbrugerne er nemlig, ifølge Frederik Preisler, svære at påvirke, når de først har sympati for et brand eller synes, at produktet er godt.

- Vi skal lige huske, at Tesla er en kæmpe succes. Og styrken i stærke brands er, at de overlever, siger Frederik Preisler.

Heller ikke Eva Svavars tror, at forbrugerne vil boykotte Tesla.  

- Man bliver måske forarget, men der er lidt vej til, at man lader være med at købe Teslaer, siger hun.