Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 90 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 91 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 92 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).

Overraskede nok har Venstre valgt at bygge deres valgkamp op med fokus på personen Lars Løkke. Dermed er der lagt op til en præsidentvalgkamp mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke, skriver Rasmus Jønsson.

Lars Løkke Rasmussen er her, der og alle vegne. Åbner man avisen, møder man ham i kæmpe annoncer, hvor han beretter om sine politiske resultater. Internettet er også plastret til med Løkke-reklamer, og selv når man sidder i biografmørket, “møder” man Venstres formand, der fortæller om, hvor meget han brænder for sundhedsområdet.

Venstres nye kampagne, der - i omfang - hører til de helt store, er indledningen til Venstres valgkamp. Derfor er kampagnen også spændende at nærstudere, fordi den fortæller en hel del om, hvordan Venstre vil gribe selve valgkampen an.

Tro på Løkke-aktien

En del er nok noget overraskede over, at Venstre vælger at bygge deres valgkamp op om et massivt fokus på personen Lars Løkke. For måling efter måling har i flere år vist, at Løkke har gevaldigt ondt i sit personlige image. Bilagssager, interne magtkampe og en masse ballade i regeringen har slidt på Lars Løkkes omdømme.

Derfor ville det også være nærliggende at have troet, at Venstre ville have skruet godt ned for formandens rolle og satset på andre mere populære elementer. Men åbenbart har man internt en tro på, at Løkkes aktie er på vej til at stige i befolkningen. Derfor skal han have hovedrollen.

Præsidentvalgkamp i Danmarks dyreste valgkamp

Dermed er der lagt op til en præsidentvalgkamp mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke. For i Socialdemokratiet har man også valgt, at formanden skal være det bærende element i valgkampen. Så selvom der jo også er kommet andre statsministerkandidater, bliver det kampen Løkke vs. Frederiksen, som vælgerne vil støde ind i overalt.

For både Socialdemokraterne og Venstre vil putte penge i den kommende valgkamp, som vi ikke tidligere har set. Og det kan der være god grund til. For alt tyder på, at det bliver en meget tæt kamp mellem Lars Løkke og Mette Frederiksen. Og da der er mange mennesker, som først i sidste øjeblik bestemmer sig for, hvor krydset skal sættes, kan partiernes kampagner blive helt afgørende.

Isenkram og stål i fokus

En anden ting, som også viser sig ved et nærstudie af Venstres store annoncekampagne, er, at velfærd kommer til at spille en central rolle. For selvom det meste i øjeblikket handler om udlændingedebatten på Christiansborg, er det tydeligt, at Venstre har tiltænkt de klassiske velfærdsemner en central rolle i valgkampen. Og det er nok ikke så tosset. For selvom udlændinge optager en del borgere, er der stadig også rigtigt mange mennesker, som er optagede af velfærdstemaerne.

Og Venstres velfærdssatsning ser ud til at ville adskille sig en del fra de røde partier. Lars Løkke og co. ser nemlig ud til at bygge deres velfærdsoffensiv op om de mere hårde og forkromede dele af velfærdssamfundet. Det handler ikke så meget om pædagoger, varme hænder og andre bløde dagsordener, men mere om det isenkram, metal og stål, der findes ude omkring i velfærdssamfundet. Det er scannere, kræftkanoner og helikoptere, som Lars Løkke bliver fotograferet sammen med og bruger til at underbygge sin velfærdsfortælling med.

Så Venstres nye store kampagne løfter en del af sløret for, hvad vi kan forvente os af valgkampen: Løkke har helt tydeligt valgt at satse på Løkke!