Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Restauranterne er i dyb krise på grund af manglende indtægter, og flere er allerede lukket ned. Horesta forudser, at vi ikke har set de sidste konkurser.

Koncernen bag Dalle Valle og Café A har valgt at lukke en tredjedel af restauranterne som en konsekvens af corona.
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Corona-krisen har ramt vidt og bredt blandt de danske restauranter. Nogle er allerede gået konkurs, imens mange andre står midt i deres livs krise.

For nogle dage siden fik tjener Lotte Christensen beskeden om, at hun ikke længere havde et arbejde, fordi hendes arbejdsgiver igennem to år, fynske Restaurant Carlslund, var blevet begæret konkurs.

- Jeg tænkte: “Det er løgn”. Det havde jeg simpelthen ikke regnet med. Jeg havde håbet, at det godt kunne lade sig gøre. Jeg var grædefærdig og lavede ingenting resten af dagen af bare chok, siger den 43-årige Lotte Christensen, som har 25 års tjenererfaring med sig i rygsækken.

Horesta: Den mest alvorlige krisesituation

Restaurant Carlslund står ikke alene med at have givet op i kampen mod corona.

I forgårs kunne finans.dk fortælle, at koncernen bag de to Michelin-restauranter Kadeau i København og på Bornholm også har måttet dreje nøglen om.

Ligesom at koncernen bag spisestederne Café A og Dalle Valle lukker 13 ud af 25 spisesteder på grund af manglende indtægter.

Og ifølge administrerende direktør i Horesta, Katia K. Østergaard, er det ikke det sidste, vi kommer til at se til lukkede restauranter de næste uger.

- Det er den mest alvorlige krisesituation, vi nogensinde har set i erhvervet. Vi er en branche, der kører med små marginaler på bundlinjen, så det er begrænset, hvor længe restauranterne kan holde. Der kommer desværre flere konkurser, og det er hjerteskærende hårdt, siger hun.

Undersøgelse: En femtedel føler sig truet på overlevelse

Horesta, brancheorganisationen for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, har spurgt sine medlemmer, hvilken forfatning de er i.

Til det svarede 20,4 procent, at de føler sig truet på overlevelse.

Og en af de restauranter, som virkelig kæmper for at holde skuden oven vande, er den Michelin-hædrede restaurant Kokkeriet.

Ejer af restauranten, Sammy Shafi, har modsat mange andre valgt ikke at gå takeawayens vej og har derfor ingen indtægter for tiden. Og det gør rigtig ondt på ham.

- Det piner mig sådan at se vores restaurant helt død for trafik. Det tærer på mig dagligt, og jeg kan mærke, at jeg bliver mere og mere trist ved synet af min lille restaurant, som jeg har passet og plejet i snart 20 år, siger Sammy Shafi.

Han har sendt sine medarbejdere hjem via regeringens trepartsaftale og håber, at han slipper for at skulle sige farvel til nogen.

- Vi har ikke fyret nogen og holder på alle, så længe vi overhovedet kan. Om jeg så må ud i fundraising for at holde på dem, så gør jeg det, fortæller han til Fagbladet 3F.

Bekymret for jobsituation

Lotte Christensen ville ønske, at hun kunne have beholdt sit arbejde som tjener på Restaurant Carlslund. Hun var nemlig utroligt glad for sit arbejde.

 

43-årige Lotte Christensen havde arbejdet for Restaurant Carlslund, da hun 26. marts blev fyret, fordi restauranten er gået konkurs.
43-årige Lotte Christensen havde arbejdet for Restaurant Carlslund, da hun 26. marts blev fyret, fordi restauranten er gået konkurs. FOTO: Privat

Hun kan dog også godt forstå, at driftsselskabet bag restauranten var nødt til at begære konkurs og sende Lotte Christensen og hendes 14 kollegaer ud i arbejdsløshed.

- Jeg har arbejdet i den her branche altid, så jeg kan ikke se, at de kunne have gjort det på en anden måde. Men det eneste, jeg håber på, er, at de kommer igen. For jeg elskede mit arbejde og har slet ikke lyst til at få et andet arbejde, siger Lotte Christensen.

De næste tre måneder får Lotte Christensen løn, men derefter skal hun finde sig et andet arbejde. Og som faglært tjener med mere end 20 års erfaring er hun bekymret for, at det bliver en meget svær opgave. 

-  Vi (Lotte Christensen og hendes tidligere kollegaer, red.) har snakket om, at vi er lidt bange for, at som faglært tjener kan det blive endnu sværere at finde et nyt job, fordi arbejdsgivere måske kan være tilbøjelige til at tage noget billigere arbejdskraft, når vi kommer ud på den anden side, siger den erfarne tjener.