Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det kan blive dyrt for Tesla, hvis strejkerne spreder sig over svenske landegrænser – men potentielt endnu dyrere, hvis Tesla først tegner overenskomst, lyder vurderingen fra aktieanalytiker.

Tesla-ejer Elon Musk er stor modstander af overenskomster og har kaldt strejken i Sverige for "vanvittig".
Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

De svenske fagforbund har de seneste seks uger kæmpet for at få Tesla til at tegne overenskomst for deres mekanikere.

En kamp, som den danske fagbevægelse også er gået ind i. Tirsdag varslede 3F Transport sympatikonflikt fra den 20. december, hvilket betyder, at Tesla ikke vil kunne få biler med kurs mod Sverige ind igennem danske havne. 

Og det er en situation, der kan ende med at gøre ondt på elbilgiganten, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

- Der er ingen tvivl om, at Tesla er bekymret for, hvordan det udvikler sig. Men man vil gå langt for at undgå overenskomst i Sverige, for så vil medarbejdere verden over kræve det samme, siger Jacob Pedersen og uddyber:

- Skulle Tesla vælge mellem at trække sig fra Norden eller indgå overenskomster på et globalt plan, så tror jeg, at Tesla hellere vil trække sig fra Norden. For det andet vil det have for høje omkostninger.

Ikke gratis for Tesla

Jacob Pedersen kalder den nuværende situation for et “snefnug, der kan udvikle sig til en snebold”.  

- Aktiekursen er jo ikke faldet vildt og blodigt, for det svenske marked er et forholdsvist lille marked for Tesla. Men kommer der strejker flere andre steder i verden, så tror jeg også, at investorerne reagerer på det, siger han.

Selvom konflikten for nu er nogenlunde inddæmmet til Sverige, koster det stadig på pengepungen for Tesla, lyder vurderingen fra Jacob Pedersen:

- Det er jo ikke gratis, når man er i sådan en situation. Der er nogle bristede kundeforventninger og svenske kunder, som må se sig om efter andre mærker. Så der vil være noget tabt salg her, siger han.

Ryanair krøb til korset

Jacob Pedersen nævner, at også det irske flyselskab Ryanair oplevede vanskeligheder i Skandinavien på grund af sin modstand mod overenskomster. 

Flyselskabet etablerede i 2015 base i Københavns Lufthavn, men måtte trække sig på grund af varslet om sympatikonflikt fra fagbevægelsen, fordi det ikke ville indgå overenskomst.

Senere fik Ryanair base i først Billund og senere Københavns Lufthavn og tegnede overenskomst for datterselskabet Malta Air, ligesom flyselskabet også har indgået overenskomst i en række andre europæiske lande.

- Det er et godt spørgsmål, hvor længe Tesla kan køre strategien med ikke at have overenskomster. Ryanair blev jo nødt til at give sig, fordi de store lufthavne simpelthen var for vigtigt et marked for dem, siger Jacob Pedersen.

Men han tror, at der skal meget til, for at Tesla indgår svensk overenskomst. 

- Investorerne er især optagede af, om der kan komme overenskomster globalt, for det vil gøre indhug i Teslas indtjening. Og stopper Tesla denne her konflikt i Sverige ved at indgå overenskomst, så åbner man netop for det, og så risikerer situationen at blive endnu værre for dem, vurderer han.