Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Danske taxichauffører topper med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på godt 56 timer, viser nordisk undersøgelse. Knap 9 ud af 10 har følt sig trætte, og næsten halvdelen har været ramt af ulykker, der forbindes med træthed.

Træthed bag rattet er en enormt vigtig risikofaktor og en alvorlig sag, pointerer Rådet for Sikker Trafik.

Alt for mange arbejdstimer og træthed bag rattet er et kæmpeproblem for taxichauffører og for trafiksikkerheden på de nordiske veje.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse lavet af NTF, Det Nordiske Transportarbejderforbund, der offentliggøres i dag.

Undersøgelsen viser, at taxichauffører i Norden i gennemsnit arbejder næsten 53 timer om ugen. Danmark er topscorer med godt 56 timer.

Knap 90 procent af de danske chauffører har følt sig trætte. 45 procent af de ansatte taxichauffører har været ramt af ulykker, der sættes i forbindelse med træthed.

Rådet for Sikker Trafik: Farlig træthed

Forelagt undersøgelsen, siger dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, at nøgleordet er træthed.

- Træthed bag rattet er en enormt vigtig risikofaktor og en alvorlig sag. Træthed kan virke ligesom alkohol. Man får langsommere reaktionstid og handler forkert. Det er lidt som at få en pose over hovedet. Det er selvfølgelig meget farligt, siger han og nævner et resultat fra en anden undersøgelse:

- Har du kørt otte timer i træk, stiger ulykkesrisikoen med 70 procent fra den ottende til den niende time. Fra den niende til den tiende time stiger risikoen for at blive impliceret i en ulykke med 300 procent, siger han.

Han understreger, at der er målt på lastbilchauffører, og at der ikke findes en tilsvarende måling på taxichauffører.

- NTF’s undersøgelse sætter et vigtigt fokus. Men det ville være rigtig fornuftigt at få belyst især træthedsproblemer yderligere i en decideret videnskabelig undersøgelse. Så vi kan blive klogere på, hvor slemt det står til, siger han.

 Provisionsløn er af det onde

Undersøgelsen, der omfatter 509 personer, viser også, at 82 procent af de danske taxichauffører er på provisionsløn. Andelen er omtrent den samme i hele Norden.

Jens Laursen, transportgruppeformand i 3F Randers, har været med i den danske del af undersøgelsen. Han mener, at provisionslønsystemet er hovedproblemet.

- Chaufførerne er tvunget til at arbejde mange timer for at tjene en dagløn. Chaufførerne bliver trætte, er farlige for trafiksikkerheden og rammes på arbejdslivet. Det er utilstedeligt, at politikerne tillader kørsel med passagerer under de forhold, siger han.

Trine Wollenberg, formand for Dansk Taxiråd, pointerer, at NTF’s tal skal tages alvorligt.

- Men reglerne om arbejdstid er beskrevet i overenskomsterne. Jeg vil gerne understrege, at det er arbejdsgivernes ansvar og forpligtelse at sikre, at taxichaufførerne ikke kører mere, end de må. Det er både af hensyn til trafiksikkerheden og til chaufførens helbred, siger Trine Wollenberg.

Hun påpeger, at hvis ønsket er, at provisionslønnen skal væk og erstattes af fast timeløn, er det et overenskomstspørgsmål.

- Som må tages op og forhandles med arbejdsgiverne i forbindelse med overenskomstforhandlinger, siger hun.

Gør som i lastbiler og busser

Det er prøvet - mange gange, siger transportgruppeformand Jens Laursen.

- Vi har under mange overenskomstforhandlinger forsøgt at få fjernet provisionslønnen, men arbejdsgiverne vil simpelthen ikke, siger han og oplyser, at der findes både en 11 timers regel og en 48 timers regel, der skal regulere arbejdstiden, så den ikke kører af sporet.

- Men reglerne bliver ikke håndhævet, og så må der andre midler til, siger han.

Han foreslår, at erstatte provisionsløn med timeløn og at indføre tachografer som i lastbiler og busser. De registrerer en lang række data elektronisk. Blandt andet bilens hastighed og chaufførens køretid og hviletid.

- Så er problemerne løst. Både for chauffører og vognmænd. Det kan politikerne indføre, når taxilovgivningen skal revideres efter sommer, siger Jens Laursen, der også gerne vil have kulegravet taxibranchens problemstillinger i en videnskabelig undersøgelse.