Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Det bliver tre danske selskaber, der primært skal stå for byggeriet af den 28 kilometer lange letbane i Storkøbenhavn.

FOTO: Københavns Letbane

Selvom vi lige nu forbinder store offentlige anlægsbyggerier i Danmark med italienske navne, bliver det danske selskaber, der skal stå for anlæg af Hovedstadens Letbane.

Efter en udbudsrunde er vinderne af de i alt otte kontrakter på letbanen netop udpeget.

Det drejer sig om firmaerne MJ Eriksson, Per Aarsleff og CG Jensen. De danske firmaer skal stå for anlægsarbejdet.

Et konsortium med Siemens og Aarsleff Rail skal stå for transportsystemet, altså tog og skinner. Drift og vedligeholdelse i 15 år skal Metro Service stå for. Metro Service driver også den eksisterende metro i København.

Danske entreprenører er langt fremme

I 3F er man glad for, at opgaverne primært er faldet på danske hænder.

- Det er positivt, at danske entreprenører er så langt fremme, at de vinder de her udbud. Men jeg tror også, at det er, fordi letbaneselskabet er blevet bedre til at lave udbud, så der fokuseres på både pris og kvalitet, lyder det fra formanden for Byggegruppen i 3F, Kim Lind Larsen.

Den kommende letbane bliver 28 kilometer lang med i alt 29 stationer. Den vil strække sig fra Lundtofte nord for Lyngby til Ishøj i syd.

Letbanen kommer ind over en række S-togslinjer ved Ring 3, og det forventes, at den vil fragte 13-14 millioner passagerer om året.

I 3F ser man frem til samarbejdet med de vindende konsortier og letbaneselskabet:

- Det er en klar fordel, at både bygherrer og entreprenører kender den danske arbejdsmarkedsmodel, siger Kim Lind Larsen.

Her er den kommende letbane fra nord til syd
Her er den kommende letbane fra nord til syd

Skrappe klausuler

I udbuddet har man bygget videre på de udfordringer, der har været med det københavnske metrobyggeri. Derfor er der opstillet nogle af de skrappeste krav i forhold til for eksempel brug af underleverandører, lærlingeklausuler, økonomiske sanktioner, kædeansvar og lignende.

Hovedstadens Letbane ejes i fællesskab af Region Hovedstaden, den danske stat og de 11 kommuner, der ligger langs den kommende letbane. 

Den samlede pris på projektet bliver 6,2 milliarder kroner. Som det ser ud nu, holder man sig inden for det beløb. Det bliver fordyret på enkelte anlægskontrakter, men til gengæld kan der spares på finansieringsomkostninger, oplyser Hovedstadens Letbane.

Det er planen, at letbanen skal åbne i 2024.