Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 146 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 147 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 148 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--full.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: field_partner i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

EU-kommissionen hev i 2014 Danmark for EU-domstolen på grund af skrappe danske regler mod piratkørsel og misbrug af udenlandske chauffører. EU's generaladvokat indstiller nu, at EU-domstolen frifinder Danmark. Det er helt afgørende i kampen for stoppe systematisk piratkørsel, mener 3F.

Et nyt EU-forslag på transportområdet kan gøre tilværelsen mere tålelig og bedre lønnet for de mange tusinde lastbilchauffører, der kører eksportkørsel i Europa.
FOTO: Colorbox

Danmark er tæt på en frifindelse ved EU-domstolen i en langstrakt sag om piratkørsel.

EU-Kommissionen mener, at de danske regler mod ulovlig cabotagekørsel er for skrappe og strider mod EU-reglerne.

De danske regler foreskriver, at lastbiler fra for eksempel Polen, Bulgarien og Rumænien gerne må køre ind og ud af Danmark med varer - og de må også gerne køre tre ture med gods, mens de er inden for landets grænser. Men så skal de køre ud af Danmark igen.

Det er der dog mange, der undlader og i stedet kører rundt i Danmark til dumpingpris. Dette kaldes i daglig tale piratkørsel.

Allerede i 2014 varslede kommissionen, at Danmark ville blive stævnet for at bryde EU-reglerne, og nu er sagen tæt på sin afslutning.

EU-domstolens generaladvokat, Evgeni Tanchev, har i dag torsdag anbefalet, at EU-Domstolen frifinder Danmark. Selve dommen falder først senere, men EU-domstolen plejer at følge generaladvokatens anbefaling.

3F: Vi er meget tilfredse

Formand for 3F Transport, Jan Villadsen, er særdeles tilfreds.

- Alt tyder på, at Danmark får medhold i, at de stramninger, der blev indført i 2014, holder vand. Det er naturligvis rigtig positivt, at Danmark og andre lande kan sætte grænser for systematisk piratkørsel og misbrug af udenlandske chauffører. Reglerne om cabotage er ikke indført for at give grænseløs adgang til billig arbejdskraft og spekulation i løn, når der udføres transporter internt i Danmark, siger Jan Villadsen.

Generaladvokaten mener, at den danske cabotagevejledning ikke er i strid med EU-reglerne, og at Danmark opfylder sine forpligtelser i henhold til EU-retten. Det fremgår af generaladvokatens forslag til afgørelse, at han derfor foreslår, at EU-Domstolen frifinder Danmark.

Vognmændene er glade

Erik Østergaard, administrerende direktør for vognmændene i DTL - Dansk Transport og Logistik, er også tilfreds med generaladvokatens indstilling. 

- Det er godt, at Danmark har stået fast i denne sag hele vejen igennem. Generaladvokatens indstilling viser netop, at sagen ikke er helt så enkel, som nogle i branchen vil fremstille den. For godt nok er der med den danske ordning grænser for den fri bevægelighed rundt i landet med lavt betalte udenlandske chauffører. Men der er trods alt grænser for gæstfriheden, når tingene samtidig sættes i system, så cabotage ikke bliver undtagelsen men hovedsigtet for den internationale transport, siger Erik Østergaard.

Antal ture er afgørende

Den danske fortolkning af EU-reglerne betyder, at én cabotagekørsel kan bestå enten af flere læssesteder eller af flere lossesteder, men ikke af begge dele, hvilket er fastsat i dansk ret. Det er her, EU-kommissionen mener, at Danmark ikke opfylder sine forpligtelser over for EU.

Spørgsmålet om flere læssesteder og lossesteder er centralt i forhold til, hvor mange cabotageture en udenlandsk chauffør lovligt må køre i Danmark.

Hvis en chauffør kører fra læssestederne A, B og C til lossestederne X, Y og Z, vil kørslen reelt kunne indeholde ni ture. Disse ni ture vil kunne udføres som én cabotagekørsel. Det vil også fremover være i strid med reglerne i Danmark.

Endelig dom i sagen ventes senest i foråret 2018.