Gå til hovedindhold

Ny aftale mellem DA og FH skal sikre, at udenlandske vognmænd betaler deres chauffører en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører i Danmark. Forslaget skal løse massive problemer med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører.

Arkiv / Billedbureuaet Scanpix

Fagbevægelsens Hovedorganisation, FH, og Dansk Arbejdsgiverforening, DA, har efter længere tids forhandlinger nu indgået en aftale, der skal løse problemerne med underbetaling og dårlige arbejdsforhold for udenlandske chauffører i Danmark.

Forslaget er resultatet af arbejdet i det såkaldte Padborg-udvalg under Transport- og beskæftigelsesministeriet. Udvalget blev nedsat efter afsløringen af filippinske chaufførers kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg hos transportfirmaet Kurt Beier Transport, hvor de kørte gods for 15 kroner i timen. 

Forslaget går ud på, at udenlandske transportfirmaer skal dokumentere, at deres chauffører får en løn, der svarer til danske vilkår, når de kører i Danmark.

DI: Nu skal Folketinget på banen

Dansk Industris fungerende administrerende direktør, Kim Graugaard, glæder sig over, at arbejdsmarkedets parter har fundet en løsning på udfordringerne på transportområdet.

- Aftalen her viser meget klart, at arbejdsgivere og lønmodtagere tager ansvar for vores arbejdsmarked – også når det gælder om at sætte en standard for løn- og ansættelsesforhold i transportsektoren. Nu ser vi frem til, at regeringen og resten af Folketinget ser nærmere på forslaget og bistår med at få løst opgaven, siger han og opfordrer politikerne til at bakke op om den kollektive danske aftalemodel.

Ikke lovbestemt mindsteløn

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen pointerer, at der ikke er tale om lovbestemt mindsteløn i forslaget.

- Men om en timeløn, der fastsættes ud fra et niveau, der flugter med overenskomsterne, siger han.

Jan Villadsen slår fast, at det, der har fungeret godt på det danske arbejdsmarked i 46 år – siden godsloven blev vedtaget i 1973, da Danmark trådte ind i EF –  vil DA og FH nu overføre til udenlandske chauffører.

- Det betyder, at de samme regler også kommer til at gælde udenlandske chauffører, der er udstationeret i Danmark. Forslaget sikrer fair konkurrence, fordi udenlandske chauffører skal have samme timesats som danske chauffører, siger Jan Villadsen. 

Godsloven har siden 1973 udstukket rammerne for, hvilken løn chaufførerne skal have, for at vognmanden kan opnå tilladelse til at køre godstransport.

Store bøder til vognmænd

I DA og FH’s forslag ligger, at hvis reglerne ikke overholdes, får vognmanden en bøde svarende til, hvad han har tjent ved at overtræde reglerne. I sidste instans kan der blive tale om konfiskering af køretøjet.

- Det her viser, at den danske model lever i bedste velgående. Modellen har skabt dansk velfærd i europæiske topklasse. Og viser nu, at selv vanskelige situationer som denne her med udenlandske chauffører, kan modellen løse, siger han.

Jan Villadsen understreger, at aftalen kræver, at myndighederne indfører et effektivt kontrolsystem.

- DA og FH foreslår, at man indfører et egentligt tungvognspoliti, som de har i Tyskland og Frankrig. Det fungerer godt og er en ganske udmærket idé. Effektiv kontrol er altafgørende, siger han.