Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Arbejdsgiveren kan vælge mellem at pålægge chaufførerne i den kollektive transport mundbind og visir, gyldigt corona-pas eller en corona-test, før de må sætte sig bag rattet. Corona-kravene tackles forskelligt landet over.

Trafikselskabernes opfordringer til de vognmænd og busselskaber, der står for kørslen, er forskellige. Det et i sidste ende vognmanden, som bestemmer.
Arkiv / Mads Claus Rasmussen / Ritzau/Scanpix

Fra i dag 29. november skal chaufførerne i den kollektive transport igen tage forholdsregler mod corona-smitte, men kravene tackles forskelligt landet over.

Instruksen fra regeringen for chaufførerne i den kollektive transport lyder, at ansatte i den kollektive transport kan undtages fra kravet om mundbind eller visir.

Men kun hvis deres arbejdsgiver pålægger dem krav om gyldigt corona-pas eller test for covid-19 i henhold til gældende lovgivning. Og så er det arbejdsgiverens ansvar at sikre, at reglerne overholdes.

Trafikselskabernes opfordringer til de vognmænd og busselskaber, der står for kørslen, er forskellige. Det er i sidste ende vognmanden, som bestemmer, hvilken beskyttelse der skal anvendes.

Arbejdsgiveren bestemmer

Hos Sydtrafik oplyser kommunikationskonsulent Louise Christine Rasmussen, at i forhold til buschaufførernes brug af mundbind er det helt op til de enkelte vognmænd, hvordan de vil håndtere det.

- Det har vi ikke fremsat nogen instruks om, da det er et forhold mellem arbejdsgiver og arbejdstager, siger hun.

Thomas Dalgaard Mikkelsen, funktionsleder i Midttrafik, oplyser, at chaufførerne har fået meldt ud, at de skal bruge mundbind eller visir, når de opholder sig i bussen – hvis der er passagerer med – og på stationer, banegårde og busterminaler. 

Chaufførerne har også fået følgende melding fra Midttrafik: 

“Hos nogle busselskaber er du fritaget fra at bruge mundbind eller visir, hvis du kan fremvise et corona-pas. Det er din arbejdsgiver, der beslutter, om det er en mulighed.”

Coronapas på Bornholm

Hos FynBus siger kommunikationschef Martin B. Krogh, at trafikselskabet afventer tilbagemelding fra arbejdsgiverne, om de vil pålægge deres chauffører krav om gyldigt corona-pas.

- Indtil det er afklaret, skal chaufførerne bære mundbind eller visir, siger Martin B. Krogh.

På Bornholm har trafikselskabet BAT valgt at pålægge krav om gyldigt corona-pas, siger trafikchef Kim Kock-Hansen.

- Så de chauffører, der har et gyldigt corona-pas, ikke behøver at benytte mundbind under kørslen, pointerer han.

Hos Nordjyllands Trafikselskab (NT) understreger chef for salg og kunder, Mette Henriksen, at NT ikke er arbejdsgiver over for chaufførerne.

- Det er vognmanden, siger Mette Henriksen.

Trafikselskabet Movia, der dækker hele Sjælland, er endnu ikke vendt tilbage med svar på Fagbladet 3F’s spørgsmål om corona-restriktionerne.

Landsklubformand foretrækker coronapas

Karin H. Sørensen, der er formand for Landsklubben for Bybus- og Rutebilchauffører, mener, at kravet til chaufførerne skal være et gyldigt coronapas.

- Det er langt at foretrække fremfor mundbind eller visir, som er træls og anstrengende at sidde med bag rattet en hel arbejdsdag, siger Karin H. Sørensen.

Hun oplyser, at frygten for smitte via kontanter i bussen er kommet tilbage hos chauffør-kolleger ude i landet.

- Vi vil rigtig gerne af med kontanterne, som udgør en smitterisiko, siger hun og fortsætter:

– Vi kører jo med fuld passagerbelægning, og af hensyn til smitterisikoen vil vi også rigtig gerne have tilladelse til at lukke fordørene, og ladepassagererne stige ind ad midterdør eller bagdør, siger Karin H. Sørensen.