Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

19-årig lærling blev tilbudt direktørjob i transportfirma efter få måneder. Han afslog og blev fyret. Firmaet fik bod på 40.000 kroner og efterbetalte også 40.000 kroner i løn, men afviser at have handlet forkert.

Godschaufførlærling fik ikke kørt mange kilometer, før han blev fyret – ikke længe efter at han afslog et tilbud om et direktørjob i firmaet.
Arkiv / Emil Helms / Ritzau Scanpix

Det kostede et transportfirma dyrt, at de fyrede en 19-årig lærling efter at have tilbudt ham et direktørjob i firmaet.

Det startede ellers godt for den i dag 22-årige mand. Han fik betalt kørekortet af transportfirmaet Risegaard Logistik ApS i Hvidovre, da han havde underskrevet lærlingekontrakten.

Senere blev han tilbudt et direktørjob i firmaet, men han fornemmede lusk, afslog og blev senere fyret.

Det kostede Risegaard Logistik ApS en bod på 40.000 kroner, efter at Tvistighedsnævnet fandt fyringen uretmæssig. Lærlingen fik med hjælp fra 3F Københavns Chauffører senere også efterbetalt 40.000 kroner i løn, som han var blevet snydt for.

Historien begynder i 2020, hvor Lucas Bach, Rødovre, som 19-årig startede i lære som godschauffør. 

- Firmaet syntes, det tog for lang tid at få kørekortet på erhvervsskolen TEC, så de betalte for, at jeg tog det et andet sted – jeg havde tidligere mistet kørekortet for at køre for stærkt. Det virkede, som om de rigtig gerne ville have mig ind i firmaet, siger han.

Nogle måneder efter blev han til sin overraskelse tilbudt et direktørjob i firmaet.

- Indehaverens mand, John Andersen, ringede og sagde, at han havde et tilbud til mig, og bad mig ringe, når jeg var alene. Allerede dér fornemmede jeg noget lusk og optog samtalen, fortæller han.

Tvivlsomt tilbud om direktørjob

Fagbladet 3F har hørt lydoptagelsen med John Andersens tilbud:

- Det værste, der kan ske, er, at der kommer én og smider dig op i retten. Så er der én, der løfter pegefingeren for dig og siger, at du er dårlig til at drive forretning. Det er, hvad der kan ske med dig. Det er mig, der tager hele skraldet, siger John Andersen og tilføjer senere i optagelsen:

- Det er kun mit ejerskab, jeg skal have fundet én til.

Lucas Bach tænkte, at firmaet prøvede at tørre noget af på ham som proformadirektør.

- Jeg sagde nej tak, og det skuffede ham, understreger han. 

Fagbladet 3F har spurgt John Andersen, hvorfor firmaet tilbød en nystartet lærling et direktørjob.

- Det var noget proforma for, at vi kunne overleve i det gamle. Det var bare en konkurs, der skulle reddes, men det kunne den så ikke alligevel. Han skulle ikke stå som ejer, men daglig leder. Han siger jo nej til jobbet, og så er der ikke mere i det, lyder hans ikke umiddelbart forståelige forklaring.

Ned ad bakke

Lucas Bach oplyser, at det gik fint i starten af læretiden, hvor han kørte rundt med en af de andre lærlinge, men så gik det ned ad bakke.

- Jeg blev talt dårligt til konstant. Jeg var dum, ikke noget værd, og de kunne lige så godt hyre en billig østeuropæer i stedet for mig, fortæller han.

Problemerne kom for dagens lys i oktober 2020, hvor han gik til 3F Københavns Chauffører med sine lønsedler i hånden. Næstformand Harald Fabricius kunne konstatere, at han blandt andet var blevet snydt for en lønstigning og overtidsbetaling.

- Jeg fik nok og sagde fra. Det gik amok, og de blev sure, da jeg gik til 3F. John sagde: “Nu er vi ikke venner længere, du gør bare, hvad der bliver sagt,” husker Lucas Bach.

På et møde med 3F Københavns Chauffører i 2021 accepterede firmaets indehaver, Caroline Risegaard Andersen, at efterbetale 40.000 kroner, men betalingen trak i langdrag.

Harald Fabricius oplyser, at det har kostet møder, juridisk bistand, adskillige rykkere, trusler om inkasso og en tur i det faglige system igen, før pengene blev betalt.

- Det er beskæmmende, at vi skulle bruge så mange juridiske kræfter på at få inddrevet de penge, firmaet skylder, siger Harald Fabricius.

Firmaet ophæver kontrakten 

Harald Fabricius peger på, at Risegaard Logistik ApS var så glade for at få Lucas Bach på en lærekontrakt, at de betalte for hans kørekort.

- Så tilbyder de ham en direktørstilling, der lugter langt væk af stråmand og proformaansættelse. Det er jo hamrende utroværdigt at fyre ham som en dårlig lærling bagefter, siger Harald Fabricius, der fortsætter:

- Branchen bruger mange ressourcer på at forbedre renomméet og tiltrække lærlinge til faget. Men den indsats bliver jo saboteret, når et firma opfører sig så råddent, siger han.

Fyresedlen, der faldt i januar 2021, blev behandlet i Tvistighedsnævnet, der afsagde kendelse 24. november 2021.

Han fik medhold, og firmaet fik en bod på 40.000 kroner for uberettiget ophævelse af kontrakten, men også den betaling trak langt ud og krævede rykkere.

Forelagt kritikken anerkender indehaveren af firmaet, Caroline Risegaard Andersen, at betalingen trak ud.

- Vi havde økonomiske problemer efter coronaen. Det er simpelthen forklaringen. Men vi har jo altså betalt, det vi skal, siger hun.

Hun afviser blankt, at der blev talt dårligt til lærlingen, og afviser også kritikken fra 3F.

- Den kritik har intet på sig. Vi har behandlet eleverne, som vi synes, elever skal behandles. Vi gav Lucas en chance og betalte endda hans kørekort. Vi har intet forkert gjort, siger hun.