Gå til hovedindhold

Landets dyretransport-chauffører protesterer over lovgivning, der betyder kæmpebøder, hvis de kører med dyr, der ikke er egnet til transport på grund af skader eller sygdom. Chaufførerne mener ikke, at de har mulighed for at opdage skaderne.

- Vi har ikke en chance for at spotte skader og sygdom i en klynge grise, siger dyretransport-chauffør Torben Grønhøj.
Ärkiv / billedbureauet Ritzau Scanpix

Chauffører, som kører med dyr i Danmark, vil ikke længere finde sig i kæmpebøder og risiko for frakendelse af retten til at køre med dyr. En enig branche står bag protesterne.

Chaufførerne protesterer over, at det primære ansvar for dyr, som ikke er egnet til transport, ligger hos chaufføren og vognmanden og ikke hos landmanden, hvor de mener, at ansvar og bøder hører hjemme.

Hvis myndighederne under en kontrol konstaterer dyr i lastbilerne med sår, skader eller sygdom er bøden første gang på 6.000 kroner til chaufføren og 13.000 kroner til vognmanden. Anden gang fordobles bøderne til 12.000 og 26.000 kroner og sådan fortsætter det.

- Det har taget fuldstændig overhånd med bøder. Vi forlanger, at ansvaret bliver placeret det rigtige sted, og det er hos landmanden, siger sikkerhedsrepræsentant og dyretransport-chauffør Torben Grønhøj, der er ansat hos NV Randers A/S, der er en af landets store dyretransportører.

Enig branche støtter   

Efter et møde sidst i november med talsmænd fra dyretransport-virksomhederne og chauffører, der repræsenterer 95 procent af branchen, opfordrer et samlet erhverv politikerne til at gå i dialog og få skabt en bæredygtig løsning med fokus på dyrevelfærd, danske arbejdspladser og retssikkerhed.

Flemming Nør-Pedersen, direktør i erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer, er på linje med branchen.

 - Landbrug & Fødevarer har gennem flere år arbejdet med nøjagtig den samme målsætning, og har været initiativtager til, at en samlet front, hvor blandt andet 3F Transport og alle de organisationer som i øvrigt repræsenterer transport af dyr, har lagt pres på det politiske system, siger han og fortsætter:

- Det har resulteret i, at der i forslaget til den nye Dyrevelfærdslov lægges op til, at klippekortordningen for transport af dyr ophæves, og at chaufførens ansvar er begrænset meget. Vi arbejder selvfølgelig videre med de problemer, som der stadig er omkring transportvirksomhederne, og meget gerne fortsat sammen med 3F.

3F: Har ikke samme dyreindsigt

Klippekortordningen betyder, at tre overtrædelser af reglerne om transport af dyr inden for tre år giver tre klip. Det medfører en betinget frakendelse af retten til at transportere dyr til chaufføren og vognmanden med en prøvetid på tre år.

Næstformand for 3F Transport, Flemming Overgaard, pointerer, at det er afsenderen af dyrene - landmanden - der bør være ansvarlig.

- Det er urimeligt at forlange, at chaufføren skal kunne identificere om en gris er transportegnet og urimeligt med høje bøder. Chaufførerne har jo ikke den samme dyreindsigt som veterinærer, der har væsentlig længere tid med det enkelte dyr, eller landmænd, der jo har gået op og ned af alle dyrene, siger han og fortsætter:

- Chaufføren ser jo kun dyret i meget kort tid. Vi gør, hvad vi kan for at lægge pres på og håber, at chaufførerne tilgodeses i den kommende Dyrevelfærdslov, siger Flemming Overgaard.

Umuligt at opdage alle skader 

Til kritik af dyretransporter fra blandt andet Dyrenes Beskyttelse, siger chauffør Torben Grønhøj, at dyrenes velfærd selvfølgelig er afgørende. 

- Men dyrenes ve og vel sikres kun ved at give landmanden ansvaret. Vi ser kun dyrene ganske kortvarigt, når vi læsser dem på lastbilerne. Flere hundrede dyr og måske endda i mørke om morgenen. Vi har ikke en chance for at spotte skader og sygdom i en klynge grise. For eksempel en bule eller et sår på et ben, der koster 6.000 kroner og en politianmeldelse af chauffør og firma, siger han.

Tillidsrepræsentant og chauffør hos NV Randers Bo Schmidt, pointerer, at det er en stor stressfaktor at køre med risikoen for kæmpebøder hængende over hovedet.

- Jeg overvejer at stoppe som dyretransport-chauffør, hvis ikke der bliver ændret på de urimelige forhold. Jeg vil ikke have ansvaret for skader, som jeg ikke har en chance for at opdage, siger han.