Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

Notice: Undefined index: und i include() (linje 7 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/templates/node/node--article--link-to-article.tpl.php).

120 af landets dyretransportchauffører har droppet varslet strejke, efter at Fødevareministeriet i sidste øjeblik har inviteret til møde.

- Vi skal nok tage ansvaret, når vi fragter dem fra A til B, siger Torben Grønhøj Jensen.
Arkiv / Henning Bagger / Ritzau/Scanpix

Efter at hovedparten af danske dyretransportchauffører ved et stormøde søndag varslede strejke, har de nu droppet den igen.

Da strejken blev varslet, krævede chaufførerne et møde med fødevareminister Mogens Jensen (S). Ellers ville chaufførerne lægge nøglerne til lastbilerne.

Chaufførerne er utilfredse med, at det er dem, der får bøder, hvis dyr i deres transport har skader eller er syge.

Skader, som chaufførerne siger, de ikke har mulighed for at tjekke, om dyrene har, når de skal ombord på lastbilen.

Chaufførerne understreger derfor, at det må være landmændene, der skal stå med ansvaret, hvis et sygt dyr bliver læsset ombord i lasten til en transport.

 - Vi tager selvfølgelig ansvaret, hvis skaden sker under transporten. Men desværre ser vi, at landmænd afleverer dyr med skader og sygdom, siger Torben Grønhøj Jensen, talsmand for dyretransportchaufførerne.  

 Talsmanden frygter, at transporterhvervet med dyr er truet, hvis der ikke bliver lavet om på reglerne.

- Vi skal finde en løsning på, at vi som chauffører ikke kan straffes for det, vi ikke selv er herrer over, siger talsmand Torben Grønhøj Jensen. 

Svært at kontrollere 

Ud over at chaufførerne kan blive straffet for at køre med såkaldt “ikke-transportegnede dyr”, får vognmændene også en bøde.

Bødens størrelse kan variere, alt efter hvad den gives for, men for vognmanden er den markant større end for chaufføren.  

Niels Vinderslev, direktør i transportvirksomheden NV Randers A/S, er helt på linje med sine chauffører. 

- Problemet er, at landmanden ved, hvad der er i hans stald. Så ansvaret er hans. Han har behandlet dem, hvis de har halebid, blodøre og så videre. Vores chauffører ser dem kun på rampen eller i et udleveringsrum i et ganske lille øjeblik i forbindelse med læsningen, siger Niels Vinderslev. 

Direktøren fortæller, at det kan være svært – hvis ikke umuligt – at kontrollere hundredvis af grise tidligt om morgenen i mørke, regn og blæst, da grise er flokdyr. 

Han mener altså, at det må være landmandens opgave at sikre, at ingen ikke-transportegnede dyr bliver transporteret væk fra stalden. 

- Man skal bare have ansvaret placeret det rigtige sted. Hvis landmændene får bøderne, vil der også blive strammet op på problemet, siger Niels Vinderslev. 

Direktøren er tilfeds med, at parterne kan få en dialog i gang. 

- Det her kan vi ikke leve med. Det er slet ikke holdbart, som det er nu, siger han. 

Blodøre og halebid

Ifølge Torben Grønhøj Jensen kan skaderne være alt fra brok med sår, brækkede ben, blodøre, halebid og mange flere skavanker. 

Når chaufførerne har fragtet dyrene fra landmanden til slagteriet, bliver de mødt af en dyrlæge, der tilser dyrene og sikrer, at de ikke er skadeslidte eller syge. 

Hvis dyrlægen finder et dyr, der har en skade, får chaufføren en bøde. Sker det igen, bliver bøden fordoblet. 

Talsmanden ser gerne, at de til mødet kan diskutere de bøder, der allerede er udstedt. 

- Vi vil gerne have, at der bliver slået en streg over alle bøder, siger Torben Grønhøj Jensen 

3F: Urimelig praksis 

Hos 3F Transportgruppen er meldingen klokkeklar:

- Chaufføren har ikke en jordisk chance for at se sygdom og skader, når han læsser hundredvis af svin på sin lastbil, siger forhandlingssekretær Kim René Busch. 

Forhandlingssekretæren understreger dog, at chaufføren ikke skal fritages fra ansvar, hvis vedkommende handler uagtsomt. 

- Vi håber på at kunne ændre praksis, så det bliver en konkret vurdering fra sag til sag og ikke en automatisk bøde til chaufføren, når et ikke-transportegnet dyr bliver fragtet fra A til B, siger han. 

Forhandlingssekretæren skal selv med til mødet og ser frem til det. Et møde, man ifølge Kim René Busch har forsøgt at få stablet på benene længe.

- Vi ønsker, at vi får talt sammen om, hvad chaufføren egentlig kan i den her situation, siger han. 

Foruden chaufførerne er 3F Transportgruppen, DI Transport og ATL – Transportens Arbejdsgivere også inviteret. 

- Jeg forventer, at vi får startet den gode snak op og på sigt får lavet nogle nye regler, som bliver tålelige, hvis det her erhverv skal blive i Danmark, siger Torben Grønhøj Jensen, talsmand for dyretransportchaufførerne.