Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Københavns Kommune betaler millioner af skattekroner til to firmaer, der producerer og leverer ældremad. Chaufførerne kører op mod 70 timer om ugen. Det minder om Nemlig.com, siger advokat med speciale i arbejdsret.

Chaufførerne oplyser, at de ikke bliver anerkendt af deres chefer. - Chefen siger bare på engelsk: Tag jobbet eller lad være, og hvad er der at være utilfreds med, siger en chauffør.
Linda Johansen

Når de ældre i hovedstaden får leveret boller i karry og frikadeller til døren, sker det af chauffører, som knokler op mod 70 timer om ugen. Hver eneste uge.

Det kan Fagbladet 3F afsløre efter at have været i kontakt med flere chauffører fra firmaet Multi Trans.

- Vi føler os snydt. Ifølge Multi Trans skal vi arbejde mellem 52 og 63 timer om ugen, men reelt set arbejder vi mindst 10 timer mere, siger en af chaufførerne.

Chaufførerne ønsker at være anonyme, da de frygter at blive fyret. Fagbladet 3F kender chaufførernes identitet og har set såkaldte budgetter fra firmaet, der bekræfter timetallene.

Lyder som Nemlig.com

De lange arbejdsdage skyldes, at Multi Trans hyrer chaufførerne som selvstændige underleverandører i stedet for at lade dem ansætte.

Det betyder, at hver chauffør har sit eget lille firma med en enkelt varevogn. Firmaet er så ansvarligt for at levere mad til et område i København 365 dage om året.

Advokat Karen-Margrethe Schebye, der har speciale i arbejds- og ansættelsesret, mener, at indretningen på flere måder kan stride imod, at de er selvstændige.

- På flere af parametrene lyder det som de samme problemstillinger, vi har set hos for eksempel Nemlig.com, siger Karen-Margrethe Schebye.

Da hun ikke har haft adgang til alle dokumenter i sagen, tør hun dog ikke fastslå, om chaufførerne er egentligt selvstændige eller såkaldt ‘falske selvstændige’.

Københavns Kommune har tidligere tilbageholdt et millionbeløb i sagen vedrørende Nemlig.com.

LÆS OGSÅ: Kørte for Nemlig.com-ejer: Kommune har tilbageholdt millionbeløb til chauffører

Ved at indrette sig med selvstændige underleverandører er Multi Trans ikke ansvarlig for driften af ruten, da ansvaret overgår til chaufføren. Ligesom chaufføren skal betale for bil, tøj, forsikringer, brændstof, revisor og lignende.

Kommunen undersøger

Multi Trans er ejet af Det Danske Madhus, der leverer ældremad i en lang række kommuner. Multi Trans leverer mad til næsten 1.500 ældre i Københavns Kommune.

I København, som årligt betaler de to selskaber i omegnen af 25 millioner kroner, er kommunens kontrolenhed gået ind i sagen.

- Københavns Kommunes indsatsteam mod social dumping undersøger i øjeblikket en række forhold i virksomheden Multi Trans, herunder via kontrolbesøg på arbejdsstedet, interview med medarbejderne og gennemgang af dokumentation for chaufførernes løn- og arbejdsvilkår, skriver kommunens økonomiforvaltning i et svar til Fagbladet 3F.

Forvaltningen understreger, at den skal kende ‘det fulde billede, inden der træffes beslutninger i sager, hvor løn- og arbejdsvilkår undersøges hos kommunens leverandører’. Derfor har kommunen ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt, oplyser dens forvaltning.

Firhjulet firma

Chaufførerne for Multi-Trans får en rute af firmaet, de skal køre. På den måde tilrettelægger firmaet chaufførernes arbejdsdag.

Karen-Margrethe Schebye siger, at selvstændige generelt bør have ret til at bestemme, hvornår og hvordan de vil løse opgaverne.

- Som selvstændig kan du også tage opgaver for andre kunder. Hvis du kører en varevogn, så har det betydning, om du kan levere varer for andre kunder. Din fremtoning – tøj, reklamer på bilen og lignende – har også betydning, siger hun.

Chaufførerne for Multi Trans fortæller, at de ikke må have varer fra andre kunder i bilerne, og bilerne er også i flere tilfælde plastret ind i reklamer for Det Danske Madhus.

Ikke råd til afløser

Chaufførerne fortæller til Fagbladet 3F, at timelønnen ligger på omkring 200 kroner, når de har betalt bil, bilforsikring og noget af brændstoffet. Men af de 200 kroner skal der betales feriepenge, pension, revisor, uventede udgifter og en række andre omkostninger.

Og det er her, problemerne begynder, mener chaufførerne. For de har efter eget udsagn ikke råd til at hyre afløsere ind, så de kan holde ferie og weekend.

- Jeg har ikke haft en fridag i næsten 300 dage, siger en af chaufførerne til Fagbladet 3F.

En anden af chaufførerne fortæller, at særligt højtiderne piner ham.

- Juleaften er det værste. Jeg har ikke haft fri juleaften i mange år, siger chaufføren.

Holder aldrig fri

Fagbladet 3F har været også været i kontakt med en af de borgere, som får ældremad leveret i Københavns Kommune. Beboeren bekræfter, at det er den samme chauffør, der kommer hver eneste dag.

- Han holder åbenbart aldrig fri, siger hun.

Af hensyn til chaufførens anonymitet har Fagbladet 3F valgt ikke at offentlige borgerens navn.

Adspurgt om, hvorfor chaufførerne ikke stopper med at bringe mad ud for Multi Trans, svarer de, at har regninger, der skal betales.

- Og du skal betale 50.000 kroner for bil, franchising, arbejdstøj og brændstof til at begynde med, men du er bagudlønnet, siger en chauffør.

Multi Trans: Kan ikke genkende kritik

I en mail til Fagbladet 3F skriver administrerende direktør i Multi Trans, Henrik Alifas Nielsen, at han ikke kan gå i detaljer om konkrete vilkår og forhold. Dog hævder han, at der ikke er en sag om social dumping ved Københavns Kommune. Direktøren anerkender dog, at parterne er i dialog.

- Vi behandler vores selvstændige vognmænd ordentligt og har en god tone i dagligdagen og har da også flere vognmænd, der har kørt for os i mange år. Vi har fuld transparens over for kommunen og afleverer detaljerede opgørelser over vognmændenes indtjening, arbejdstid, køretid med mere og har ikke grund til at tro, at vi ikke lever op til det, vi skal, skriver Henrik Alifas Nielsen i en mail.

Derudover mener direktøren, at chaufførernes problemer er individuelle og ikke generelle for selskabet.

- Hvad angår kritik fra vognmænd, så har vi modtaget nogle anonyme e-mails. Vi kan ikke genkende deres kritik og har inviteret alle til møder, ligesom vi har holdt individuelle samtaler. Vi ser ikke en generel utilfredshed, men mere nogle individuelle oplevelser. Det tager vi alvorligt og drøfter, hvorvidt vi kan ændre på noget, der gør dagligdagen bedre, skriver Henrik Alifas Nielsen i mailen til Fagbladet 3F.