Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Ingen kan holde til at arbejde på Nemlig.com i længden, mener 24-årig Nemlig.com-chauffør fra Litauen. Han vil skifte job og var første mand på 3F's nye jobformidlingskontor, der ligger få meter fra onlinesupermarkedets indkørsel til hovedlageret i Brøndby.

24-årige Visvaldas Bialaglovis' højeste ønske er at komme væk fra Nemlig.com og skifte til et ordentligt job.
Joachim Rode

Efter knap et år som chauffør på Nemlig.com i Brøndby vil 24-årige Visvaldas Bialaglovis fra Litauen ikke være med mere.

Han har fået nok af at løbe rundt med en tung sækkevogn, læsset over hovedhøjde med blå kasser fyldt med gulerødder, mælk og smør. Op på 4. sal og ned igen og med lange arbejdsdage, hvor stressende forsinkelser nærmest er uundgåelige.

Han er i god form, men de mange løft af blå dagligvarekasser er alt for fysisk hårdt og har givet ham ondt i ryggen. Og han er ikke typen, der piver. Han er i god form og aftjente et års værnepligt i Litauen før Nemlig.com-jobbet uden rygproblemer. 

Hans største ønske er at få et job med ordentlig løn og arbejdstider, som ikke slider ham op. Derfor er han – som den første – mødt op på 3F’s nyåbnede jobformidlingskontor, der ligger ved indkørslen til Nemlig.coms hovedlager i Brøndby.

– Jeg kommer her på kontoret, fordi jeg har et stort problem med Nemlig.com. De mange løft gør, at jeg døjer meget med ryggen. Jeg har konstante smerter og vil væk fra Nemlig.com. Ingen kan holde til det job i længere tid, og jeg har bare fået nok af arbejdsforholdene nu, siger Visvaldas Bialaglovis.

Stadig gal med arbejdsvilkår

Nemlig.com kom på forsiderne i marts 2021 med afsløringer af dårlige vilkår for chauffører, der kører for selskabet: Blandt andet arbejdsuger på syv dage, 15 timer i døgnet og store bøder for at komme for sent.

De dårlige vilkår er baggrunden for, at 3F har åbnet jobformidlingskontoret, der skal hjælpe chaufførerne i nyt job. Det drives i et samarbejde mellem de tre storkøbenhavnske afdelinger 3F København, 3F Københavns Chauffører og 3F Vestegnen og åbnede 15. marts.

Ifølge Visvaldas Bialaglovis er den stadigvæk gal med arbejdsforholdene. Hovedanken er fysisk slid, som ingen kan holde til. Især ruter i København med mange trappeopgange er hårde ved kroppen. Han har ind imellem bedt om ikke at få flere af den slags ruter efter flere dage i træk, hvor han er løbet op og ned ad trapper.

- Men Nemlig.com er ligeglad med os chauffører, bare varerne kommer ud, siger han.

Visvaldas Bialaglovis er optimist, efter at 3F har fortalt ham om hans rettigheder og muligheder for at skifte job. Han siger med et skævt smil om munden, at det er helt perfekt, at 3F har åbnet et jobformidlingskontor nærmest i baghaven hos hans arbejdsgiver.  

Projektmedarbejder Iulian Stava, 3F Københavns Chauffører, vil hjælpe Visvaldas Bialaglovis væk fra Nemlig.com
Projektmedarbejder Iulian Stava, 3F Københavns Chauffører, vil hjælpe Visvaldas Bialaglovis væk fra Nemlig.com

Kollegaer vil også skifte

- Nu vil jeg se, om jeg med 3F’s hjælp kan finde et andet job. Jeg ved, at der er mange kollegaer, der gerne vil skifte job. Jobbet på Nemlig.com er et møgjob, siger Visvaldas Bialaglovis, der bor i Ringsted sammen med venner fra Litauen.

Blandt andre hans tidligere nabo fra hjemlandet, som også arbejder på Nemlig.com. Det var vennen, der skaffede ham jobbet sidste år.

Visvaldas Bialaglovis har tidligere aftjent et års værnepligt i Litauen og skal på et tidspunkt hjem og aftjene fem uger mere for at afslutte værnepligten.

- Jeg kommer tilbage til Danmark. Danmark er et dejligt land og danskerne er hjælpsomme. Mit håb og største ønske er, at jeg kan komme tilbage i et ordentligt job, siger han.

Og det er der gode chancer for, pointerer formand for 3F Transport Jan Villadsen, der var blandt cirka 40 besøgende på åbningsdagen.

Ikke kun for utilfredse chauffører

- Jobkontoret er ikke kun målrettet chauffører, der bliver slidt i stykker og behandlet dårligt og uværdigt på Nemlig.com. Vi tager imod folk fra alle brancher. Både ledige og folk i job, der gerne vil skifte. Der er intet at betænke sig på, siger Jan Villadsen.

Han understreger, at mange arbejdsgivere råber om mangel på arbejdskraft og håber, at de også vil henvende sig til 3F, der vil formidle job til arbejdsgivere, der behandler folk ordentligt. 

Jobkontoret vil være åbent hver tirsdag og torsdag klokken 12.00-15.00, og planen er at udvide åbningstiderne, hvis det bliver en succes.

- Jobkontoret er et led i vores kamp for ordentlige og anstændige forhold, og vi bliver ved, siger Jan Villadsen. 

Nemlig.com: Held og lykke

Fagbladet 3F har bedt Nemlig.com om en kommentar til 3F’s nye jobkontor og til kritikken fra Visvaldas Bialaglovis, og har modtaget følgende svar på mail :

- Nemlig.com har en god overenskomst med 3F i vores varehus. Det har vi haft i 15 år, og der har aldrig været en arbejdsretlig sag i den tid. Vi har gennem det seneste år indført en lang række forbedringer på vores transportområde, skriver Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com, der fortsætter:

- Set i det lys tror jeg ikke, det nye jobformidlingskontor foran vores virksomhed vil blive overløbet med medarbejdere herfra. Men jeg ønsker 3F alt mulig held og lykke med kampagnen, skriver han.