Gå til hovedindhold

Fejlmeddelelse

  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Notice: Undefined index: und i fagbladet_3f_preprocess() (linje 130 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).
  • Warning: array_map(): Argument #2 should be an array i fagbladet_3f_preprocess() (linje 131 af /srv/www/sites/all/themes/fagbladet_3f/template.php).

Retten i Roskilde har dømt en chauffør og en tysk vognmand for grove overtrædelser af køre- og hviletider på 893 procent på 28 dage.

Chaufføren frakendes retten til at føre lastbil i Danmark de næste seks måneder.
Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

‘Tegn på et stort forbrug af energidrik’. Det var det syn, der mødte betjente fra Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi, da de sidste år stoppede en chauffør til en rutinemæssig tungvognskontrol. 

Ved rattet sad en yngre, tysk chauffør, som oplyste til politibetjenten, at han ikke drak kaffe, men i stedet drak energidrik.

Og det var der måske en grund til. Chaufføren havde overtrådt sine køre- og hviletider i 28 dage forinden kontrollen. Samlet har chaufføren overtrådt køre- og hviletidsreglerne med 893 procent. 

LÆS: Gigantbøde venter: Narkopåvirket chauffør med 28 tons asfalt taget af politiet i manipuleret lastbil

Seks gange havde chaufføren taget et hvil på mellem to og fem timer – hvil, der skulle være på ni timer. 

Fire gange havde chaufføren tilmed kørt mellem 16 og 22 timer, selvom han maksimalt måtte køre i 10. 

Skyldig i 26 forhold

Udover en bøde på 265.000 kroner frakendes chaufføren førerretten de næste seks måneder, siger specialanklager John Catre Nielsen til Politi.dk. 

Specialanklageren er overordnet tilfreds med dommen. Retten kendte chaufføren skyldig i 26 forhold, mens vognmanden blev kendt skyldig i 27 forhold. 

- Foruden bøden frakendes chaufføren også retten til at føre lille og stor lastbil med og uden stort påhængskøretøj, lille og stor bus med og uden stort påhængskøretøj og almindelig bil med stort påhængskøretøj i Danmark de næste seks måneder, forklarer John Catre Nielsen til Politi.dk 

LÆS: Kørte 19 timer på et døgn: Bulgarsk chauffør og vognmand står til bøde på 200.000

En nærmere gennemgang af lastbilens takograf (fartskriver) viste, at chaufføren på næsten daglig basis fortsatte sin kørsel, efter han var løbet tør for køretid. Chaufføren tog herefter sit førerkort og fortsatte sin kørsel uden at registrere det.

- Det er ikke helt ukompliceret, når en chauffør har overtrådt køre-og hviletidsreglerne og samtidig i lange perioder har kørt uden førerkort i takografen, så vi ikke med sikkerhed kan sige, hvem der har siddet bag rattet på alle turene, siger Henrik Fobian, politikommissær og leder af Tungvognscenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi.